Het afgelopen weekend vond de derde editie van het EV Experience plaats op het circuit van Zandvoort . In 2020 was de eerste keer en nog wel in coronatijd. Een bizar moment. Gelukkig kreeg het wel een vervolg vorig jaar. En dat ging al stukken beter. Het evenement voorzag in een behoefte. Meest opvallende was toch wel dat de Chinese EV's de overhand nemen.
Er was weer veel te zien op het experience-evenement. Niet alleen de nieuwe modellen gaven kleur aan het evenement, maar de elektrische mobiliteit in het algemeen. De laadpalen, accessoires, abonnementen voor de huur van laadpalen van MKB brandstof, elektrische motoren en fietsen zijn slechts een paar voorbeelden. Wat de modellen betreft waren de Chinese modellen nadrukkelijk aanwezig. De Hyundai liet met de Ioniq 5 zien dat de elektrische auto steeds minder moeite heeft met het trekken van een caravan. Fastned liet met virtual reality zien hoe toekomstige laadstations er uit gaan zien waarbij het wachten tijdens het laden zelfs leuk zou moeten gaan worden.
De belangstelling voor de proefritten was weer enorm. Een rit over het circuit in een mooi elektrisch model is toch wel de reden waar de meeste bezoekers voor komen. Wij hebben proefgereden in de MG ZS EV en de Peugeot 2008. Opmerkelijk was de afwezigheid van een aantal grote merken (zoals BMW en Audi) terwijl de Aziatische autobouwers zoals Hyundai, BYD, Polestar, Vinfest en Hongqi de gelegenheid hun modellen te presenteren niet onbenut lieten. Het duidt er wellicht op dat de Europese auto-industrie zich meer richt op het duurdere segment.
Ook hadden we een praatje met Maarten van Pel die samen met Renske Cox een reis naar Zuid-Afrika gaat ondernemen in een Skoda Enyaq. Het begin van de reis kan er nog geprofiteerd worden van de laadpaalinfrastructuur in Europa. Maar wanneer je doorzakt naar het Afrikaanse continent zijn ze aangewezen op hun eigen meegenomen zonnepanelen. Eigenlijk zijn het matjes, een stuk of zestig, die over de grond worden uitgerold. Wat een bijzonder duurzaam project! Renske en Maarten zijn veel te volgen op social media bijv. via hun website www.4x4electric.com.
EV Experience gaat de komende jaren een succes worden. De belangstelling groeit met het jaar. Wel dient de organisatie de prijs voor een kaartje in de gaten te houden. Weliswaar worden veel vrijkaarten uitgedeeld, maar de betalende bezoeker moet liefst 35 euro aftikken. Er is veel interesse voor de elektrisch aangedreven mobiliteit. Niet zo vreemd als je ziet welke fraaie nieuwe technieken er gedurende een jaar worden ontwikkeld alsook de stroom aan nieuwe modellen. Dit evenement kan alleen maar groter worden. Een blijvertje, dat kan niet missen.