Het bijtellingsvoordeel voor plug-in hybrides in Nederland ligt al enkele jaren achter ons. Toch zijn PHEV's nog lang geen verleden tijd. Zelfs Ferrari heeft zich gewaagd aan een supercar met elektropower. Vorig jaar konden we er al kennis mee maken.
Vandaag weten we wat de Ferrari 296 GTB plug-in hybrid supercar met 830 pk in Nederland mag kosten.
Allereerst even wat feitjes over de gloednieuwe Italiaan. De Ferrari 296 GTB is, in tegenstelling tot de rest van het gamma, uitgerust met een V6. Deze V6 is gekoppeld aan een elektromotor en is goed voor een gezamenlijk systeemvermogen van maar liefst 830 pk. Daarvan is 167 pk afkomstig van de elektromotor. De prestaties van de 296 GTB zijn ronduit bizar. De sprint van 0 naar 100 km/u is te behalen in slechts 2,9 seconden, na 7,3 seconden staat 200 km/u op de teller en wie voldoende leeg asfalt weet te vinden kan doorknallen tot een duizelingwekkende 330 km/u. Hoewel de bijna 1.500 KG wegende Ferrari niet gebouwd is om het paradepaardje op het gebied van duurzaamheid te zijn is volledig elektrisch rijden wel mogelijk. De 7,45 kWh accu heeft een WLTP-range van 25 kilometer waarmee elektrisch rijden tot 135 km/u mogelijk moet zijn. De elektro-goodies komen ten goede aan de Nederlandse prijs. Deze is nog altijd niet mals maar door, een op papier, lagere uitstoot valt de BPM-boete mee. Wat mag al dit fraais op wielen gaan kosten? Voor 301.848 euro overhandigt Ferrari de sleutels van de plug-in hybride supercar. Een smak geld maar goedkoper dan de Ferrari F8 Tributo met een V8 en minder vermogen. Tel uit je winst!