Stellantis
heeft de doeken getrokken van de volledig elektrische Fiat e-Ulysse en diens bedrijfswagenbroertje de Fiat e-Scudo. De nieuwe generatie van deze voertuigen zal worden geleverd met een reeks benzine- en dieselmotoren en uiteraard een volledig elektrische versie. En juist op die laatste leggen wij vandaag de focus. Wat kunnen we verwachten?
Allereerst is er de Fiat e-Scudo. Een volledig elektrische bedrijfswagen die in verschillende configuraties de markt zal betreden. De bedrijfswagen staat op het EMP2-platform wat we kennen van de Peugeot Expert en Traveller, de Citroën Jumpy en SpaceTourer, èn voor de Opel Vivaro en Zafira Life. Die overigens ook als Ev verkrijgbaar zijn. De e-Scudo wordt geleverd als zogenoemde Van, Combi, Crewcab en Platform Cabine. De middelgrote bedrijfswagen zal begin 2022 op de markt komen. Wat we precies kunnen verwachten van de aandrijflijn is nog niet helemaal duidelijk. Omdat de Fiat gebruik maakt van hetzelfde platform als onder andere de Peugeot kunnen we natuurlijk wel een gokje wagen. Deze bedrijfswagens zijn namelijk verkrijgbaar met een 50 kWh of 75 kWh accupakket met een actieradius van respectievelijk 230 tot 340 kilometer. Snelladen zal naar verwachting mogelijk zijn met een maximaal laadvermogen van 100 kW.
Naast een bedrijfswagen versie kunnen we ook een personenwagen met dezelfde carrosserie verwachten. En dat kan nog best eens een succes worden.
Elektrische auto's met zeven zitplaatsen zijn er immers nog niet bijzonder veel. De Fiat e-Ulysse, zoals de personenwagen zal gaan heten krijgt hoogstwaarschijnlijk dezelfde aandrijflijn als de e-Scudo. Ook hier houd Fiat de lippen nog stijf op elkaar. Verdere details zijn nog niet bekend gemaakt. Stellantis heeft overigens grootste plannen. In haar persbericht maakt de eigenaar van Fiat duidelijk dat het in 2030 goed wil zijn voor 70% van de verkoop in Europa en meer dan 40% in de VS. Dit mede dankzij investeringen van ruim €30 miljard in elektrificatie en softwareontwikkeling tegen 2025. Waarvan akte.