Het Chinese Zeekr verrijkt de markt voor elektrische auto's met een Zeekr 7X SUV. Het nog zeer jonge automerk voor alleen elektrische auto's maakt onderdeel uit van het grote Geely-concern, dat naast Zeekr ook het moederbedrijf is van Volvo, Polestar, Lotus en samen met Mercedes eigenaar is van de joint-venture Smart Automobil. Analoog aan de 001 heeft het model in het thuisland de naam 007 meegekregen, maar internationaal wordt de naamgeving 7X gebruikt. De 7X wordt gepositioneerd als een alternatief in het middensegment waar onder andere de Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 en de Volkswagen ID.4 ook toebehoren. Na de 001 en de X is de 7X is het derde type dat Zeekr in Nederland naar de markt brengt. Daarmee lijkt het Chinese bedrijf een blijvertje te worden op het west-Europese EV-front. In tegenstelling tot de 001 en de X heeft de 7X-model geen invloeden meer van het Lync & Co concept. Medio dit jaar komt het gestroomlijnde model naar de Benelux. Er gaan geruchten dat het model ook als stationwagen wordt uitgebracht. Wat heeft de Zeekr 7X ons te bieden?
Het interieur erg ruim en bekleed met hoogwaardige materialen, zoals leder en zachte stoffen. Opvallend aan het strakke dashboard is een grote touchscreen, waarop vrijwel alle voertuigfuncties, van klimaatregeling tot navigatie en entertainment, worden bediend. De bekende technologische snufjes kunnen uiteraard niet achterwege blijven. Hij is standaard uitgerust met een hoogtechnologisch infotainmentsysteem en slimme spraakbesturing. Ook een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen is aanwezig, waaronder adaptieve cruise control, automatisch inparkeren en rijbaanassistentie. Voor wat het waard is, de wagen is alvast voorbereid op autonoom rijden.
Het voertuig is gebouwd op een concept van het Sustainable Experience Architecture (SEA) platform van Geely. Ook andere modellen zoals smart #1 en #3 en de Volvo EX30 staan op deze technische basis voor elektrische auto’s. Een van de kenmerken hiervan is de 800V-techniek die de 7X ook aan boord heeft. Ook beschikt het over de V2L-laadvoorziening.
Geely is volop bezig met het verbeteren van de laadsnelheden. Zo komen Polestar en Lotus met steeds snellere laadtijden, maar Zeekr doet er nog een tandje bij. Volgens de fabrikant heeft de 7X het accupakket dat het snelst laadt op dit moment. Daarnaast is hij ook veiliger en heeft het een langere levensduur. Voorwaarde is wel dat de ultrasnelle laadpaal V3 van Zeekr zelf wordt gebruikt. En snel is dat zeker! Zo laad de zogenaamde 5,5C EV-batterij van 10 naar 80% op in 10 minuten met laadsnelheden van 800 kW! Die extra laadsnelheid wordt vooral gehaald omdat de batterij uit Lithium-ijzer Fosfaat (LFP) bestaat in plaats van lithium-ion. Alleen de 75 kWh-accu heeft LFP. De 100 kWh-variant heeft standaard NMC (nikkel, mangaan en kobalt). Huidige snelladers in Nederland en België halen deze laadsnelheden overigens nog niet. Zonder de V3 laadpaal haalt het een laadsnelheid van 250 kW en dat is toch al weer 100 tot 150 kW meer dan de 001 en de X.
Het model kent 3 uitvoeringen waarvan het instapmodel de Premium RWD heet. Met een fiscale vanafprijs van € 52.990 is het een complete auto voor het premiumsegment tegen een relatief gunstige prijs. Rijklaar is hij € 1.000 duurder. De instapper heeft een 75 kWh grote accu waarmee hij een bereik haalt van net geen 400 km. Er is tevens een Long Range versie beschikbaar voor een rijklaar prijs van € 56.990. Met zijn batterij van 100 kWh komt ie ruim 100 kilometer verder dan de Premium-variant op 500 km. De Performance is de duurste variant met vierwielaandrijving. Deze gaat weg voor een prijs van € 63.990. Hij heeft dezelfde accu als de Long Range. Hij komt zo'n 40 km minder ver maar je kunt wel snel accelereren. Binnen de 4 seconden gaat ie van 0 naar de 100 km/uur. Daar waar de Premium en Longe Range een vermogen hebben van 420 pk gaat de Performance AWD naar een vermogen van 639 pk, te danken aan een extra motor op de vooras van 219 pk.