Blog Layout

7 oktober 2022

Filerijden | wat doet dat met de actieradius?

Rijden in de file is voor vrijwel niemand een plezierige bezigheid. Het is alles behalve genieten om stil te staan op de snelweg. Met de komst van de elektrische auto vragen steeds meer mensen zich af wat filerijden doet met de actieradius? En welke impact heeft de airco, zeker op hete dagen? Vandaag zoeken we uit of het beter vertoeven is in een elektrische auto of een brandstofauto in de file.

Heb ik minder actieradius in de file?

De belangrijkste vraag zullen we als eerst beantwoorden. Men denkt namelijk al snel dat rijden in de file een negatieve invloed heeft op de actieradius van de elektrische auto. Natuurlijk valt er iets voor te zeggen, het continu optrekken en afremmen is niet bepaald bevorderlijk voor de actieradius. Dit geldt overigens niet alleen voor EV's maar ook voor benzine- en dieselauto's. Deze verbruiken meer brandstof tijdens het optrekken, met een korter bereik tot gevolg.


Toch is de invloed van rijden in de file met een elektrische auto uiterst gering. Dat heeft voornamelijk te maken met het regeneratief remmen van een elektrische auto. Met dit systeem vangt de elektromotor de energie op die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie zal worden omgezet om zo meer kilometers te generen. Uiteraard is het niet zo dat de energie die je er in stopt bij het optrekken, je netto terug krijgt bij het remmen. Dus je verlaat de file altijd met minder range dan voor de file, maar het beperkt wel de verliezen van het continu optrekken. Daarnaast is het verbruik van een elektrische auto tijdens zeer lage snelheden veel lager dan bij een brandstofauto. Met een brandstofauto verlies je duidelijk meer kilometers in de file dan met een elektrische auto.

Tips voor rijden in de file met een elektrische auto

Om het maximale uit je accu te halen hier er een aantal handige tips. 

 

  • Allereerst is het goed om te weten dat de airco de grootste verbruiker is in een elektrische auto. Is het aangenaam weer, zet dan de airco uit en open een raam. 
  • Als de auto voorzien is van adaptieve cruise control (ACC) is het aan te raden deze te gebruiken. Dit is niet alleen prettig in gebruik maar het zorgt er ook voor dat het optrekken en afremmen beheerst verloopt.
  • Regenereren is bij de meeste elektrisch aangedreven auto's standaard ingeschakeld. In het geval van plug-in hybrides kan dit vaak worden ingeschakeld. Dit is zeker aan te raden omdat dit zorgt voor extra range. Een aantal auto's, waaronder Tesla's zijn zelfs voorzien van een 'filerijden-modus', ook dit is natuurlijk goed om toe te passen wanneer je weer eens uitvoerig de bestickering op de achterzijde van de voorganger kan bestuderen.
  • Mocht je op de reis van plan zijn om te stoppen voor een laadsessie dan is het handiger om tijdens het filerijden de afslag te pakken. Met een beetje geluk is de file opgelost zodra de auto weer opgeladen is. Check van te voren wel goed of de dichtstbijzijnde laadpaal beschikbaar is. Veel EV-rijders gebruiken de file als aanleiding om de auto op te laden. 

Deel het bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: