7 oktober 2022

Filerijden | wat doet dat met de actieradius?

Rijden in de file is voor vrijwel niemand een plezierige bezigheid. Het is alles behalve genieten om stil te staan op de snelweg. Met de komst van de elektrische auto vragen steeds meer mensen zich af wat filerijden doet met de actieradius? En welke impact heeft de airco, zeker op hete dagen? Vandaag zoeken we uit of het beter vertoeven is in een elektrische auto of een brandstofauto in de file.

Heb ik minder actieradius in de file?

De belangrijkste vraag zullen we als eerst beantwoorden. Men denkt namelijk al snel dat rijden in de file een negatieve invloed heeft op de actieradius van de elektrische auto. Natuurlijk valt er iets voor te zeggen, het continu optrekken en afremmen is niet bepaald bevorderlijk voor de actieradius. Dit geldt overigens niet alleen voor EV's maar ook voor benzine- en dieselauto's. Deze verbruiken meer brandstof tijdens het optrekken, met een korter bereik tot gevolg.


Toch is de invloed van rijden in de file met een elektrische auto uiterst gering. Dat heeft voornamelijk te maken met het regeneratief remmen van een elektrische auto. Met dit systeem vangt de elektromotor de energie op die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie zal worden omgezet om zo meer kilometers te generen. Uiteraard is het niet zo dat de energie die je er in stopt bij het optrekken, je netto terug krijgt bij het remmen. Dus je verlaat de file altijd met minder range dan voor de file, maar het beperkt wel de verliezen van het continu optrekken. Daarnaast is het verbruik van een elektrische auto tijdens zeer lage snelheden veel lager dan bij een brandstofauto. Met een brandstofauto verlies je duidelijk meer kilometers in de file dan met een elektrische auto.

Tips voor rijden in de file met een elektrische auto

Om het maximale uit je accu te halen hier er een aantal handige tips. 

 

  • Allereerst is het goed om te weten dat de airco de grootste verbruiker is in een elektrische auto. Is het aangenaam weer, zet dan de airco uit en open een raam. 
  • Als de auto voorzien is van adaptieve cruise control (ACC) is het aan te raden deze te gebruiken. Dit is niet alleen prettig in gebruik maar het zorgt er ook voor dat het optrekken en afremmen beheerst verloopt.
  • Regenereren is bij de meeste elektrisch aangedreven auto's standaard ingeschakeld. In het geval van plug-in hybrides kan dit vaak worden ingeschakeld. Dit is zeker aan te raden omdat dit zorgt voor extra range. Een aantal auto's, waaronder Tesla's zijn zelfs voorzien van een 'filerijden-modus', ook dit is natuurlijk goed om toe te passen wanneer je weer eens uitvoerig de bestickering op de achterzijde van de voorganger kan bestuderen.
  • Mocht je op de reis van plan zijn om te stoppen voor een laadsessie dan is het handiger om tijdens het filerijden de afslag te pakken. Met een beetje geluk is de file opgelost zodra de auto weer opgeladen is. Check van te voren wel goed of de dichtstbijzijnde laadpaal beschikbaar is. Veel EV-rijders gebruiken de file als aanleiding om de auto op te laden. 

Deel het bericht

Een witte KIA EV3 wordt geladen bij een publieke laadpaal
door Mindert Westra 18 april 2025
De KIA EV3 heeft de titel World Car of the Year 2025 in de wacht gesleept. Wat maakt de betaalbare elektrische SUV zo populair?
Een blauwe Ford Fiesta rijdt over een zandweg in een dorre omgeving
15 april 2025
Wat is shortlease eigenlijk? En wat zijn de voordelen? Alles wat je moet weten over shortlease.
Een gele Fiat Grande Panda rijdt over een zebrapad van een weg aan huizen en een bomenrij
door Mindert Westra 8 april 2025
Fiat komt met de elektrische Fiat Grande Panda. Wat weten we van dit model dat zich baseert op het iconische Panda uit de jaren 80?
Achterkant van een elektrische Renault 5 E-Tech staat model
door Mindert Westra 4 april 2025
Steeds meer EV's worden betaalbaar. Welke elektrische auto's zijn goedkoop? Wat is de Top10 modellen met de laagste prijs.
Lees meer artikelen