Rijden in de file is voor vrijwel niemand een plezierige bezigheid. Het is alles behalve genieten om stil te staan op de snelweg. Met de komst van de elektrische auto vragen steeds meer mensen zich af
wat filerijden doet met de actieradius? En welke impact heeft de airco, zeker op hete dagen? Vandaag zoeken we uit of het beter vertoeven is in een elektrische auto of een brandstofauto in de file.
De belangrijkste vraag zullen we als eerst beantwoorden. Men denkt namelijk al snel dat rijden in de file een negatieve invloed heeft op de actieradius van de elektrische auto. Natuurlijk valt er iets voor te zeggen, het continu optrekken en afremmen is niet bepaald bevorderlijk voor de actieradius. Dit geldt overigens niet alleen voor EV's maar ook voor benzine- en dieselauto's. Deze verbruiken meer brandstof tijdens het optrekken, met een korter bereik tot gevolg.
Toch is de invloed van rijden in de file met een elektrische auto uiterst gering. Dat heeft voornamelijk te maken met het
regeneratief remmen
van een elektrische auto. Met dit systeem vangt de elektromotor de energie op die vrijkomt tijdens het remmen. Deze energie zal worden omgezet om zo meer kilometers te generen. Uiteraard is het niet zo dat de energie die je er in stopt bij het optrekken, je netto terug krijgt bij het remmen. Dus je verlaat de file altijd met minder range dan voor de file, maar het beperkt wel de verliezen van het continu optrekken. Daarnaast is het verbruik van een elektrische auto tijdens zeer lage snelheden veel lager dan bij een brandstofauto. Met een brandstofauto verlies je duidelijk meer kilometers in de file dan met een elektrische auto.
Om het maximale uit je accu te halen hier er een aantal handige tips.