Je zou 'm haast vergeten, de Lexus UX300. De compacte crossover is al enkele jaren onder ons in benzine, plug-in hybride of volledig elektrische variant.
De laatste, de UX300e genoemd is vanaf vandaag een flink stuk goedkoper geworden. En dat is goed nieuws voor een ieder die op zoek is naar een elektrische crossover voor een schappelijke prijs. Hoewel, kritiek is er ook. Het opladen van de UX300e kan namelijk een stuk beter. Mogelijk dat de lagere prijs klanten over de streep kan trekken om een exemplaar aan te schaffen.
Lexus heeft het goede nieuws aangekondigd dat de UX300e fors in prijs wordt verlaagd. Eerder begonnen de prijzen van de elektrische crossover bij net geen 50.000 euro. Tegenwoordig kun je de Lexus UX300e oppikken voor een bedrag van 40.895 euro. Daarmee is de volledig elektrische versie zelfs goedkoper dan de hybride UX250h. De fiscale waarde komt zelfs net onder de magische grens van 40.000 euro. Uiteraard krijg je niet direct de meest aangeklede versie voor dat bedrag. Maar er valt weinig te klagen.
Zaken als lichtmetalen velgen, Apple Carplay en elektrische stoelen krijg je er standaard bij. Voor 42.585 euro rij je met de Business uitvoering. Je ontvangt dan Bi-LED koplampen, een parkeerhulpcamera en 17 inch lichtmetaal als extraatje. Daarboven staat de Executive uitvoering met een head-up display, Mark Levison Premium geluid systeem en Tripple LED koplampen.
Mocht je de Lexus UX300e even vergeten zijn, dan volgt hierbij een opfriscursus. De premium Lexus is een crossover. De volledig elektrische auto beschikt over een accupakket van 54,3 kWh groot. Dankzij 204 pk en 300 Nm koppel schiet de Lexus in 7,5 seconden naar de honderd. De UX300e is gebaseerd op de reguliere UX300 en is als elektrische auto sinds 2020 op de markt. Echt een groot succes kunnen we de Lexus niet noemen. Met slechts iets meer dan 100 stuks op Nederlands kenteken gezet in 2020 is het tenminste een unieke auto te noemen. En dat is opvallend, wat betreft rijeigenschappen, bouwkwaliteit en afwerking staat Lexus goed aangeschreven. Ook de elektrische UX300e wordt erg weinig verkocht.
Maar hoezo dan die lage verkoopcijfers? De actieradius is voor hedendaagse begrippen niet heel bijzonder. Wie zijn best kan 300 kilometer halen, maar daar is het wel mee gezegd. Over het laden gesproken, daar gaat het helemaal mis. Allereerst maakt de auto gebruik van een CHAdeMO-snellaadaansluiting in plaats van de veel gangbaardere en snellere CCS-aansluiting. Maar er is meer! De Lexus is in staat om met slechts 35 kW te kunnen snelladen. Zelfs plug-in Hybride modellen van Mercedes kunnen dat tegenwoordig. Het betekent dat je ruim 70 minuten aan het snelladen bent om de auto tot 80% te laden. Wie overigens dacht dat Lexus het goed zou maken met een gedegen AC-onboard lader komt bedrogen uit. Met een laadvermogen van 6,6 kW ben je al gauw 9 uur kwijt voor een volle accu.
Al met al is de premium crossover geen succes voor Lexus. Maar wie geen kilometervreter is en zich voldoende tijd gunt voor een laadsessie zou de Lexus toch wel een alternatief kunnen zijn op de gevestigde orde. Mits de prijs daar naar is. En dat dat zo is mag inmiddels duidelijk zijn.