Blog Layout

10 maart 2023

Ford GT40 door Everrati omgebouwd naar elektrisch

Het gaat hard met het ombouwen van klassieke auto naar een elektrische auto. Vooral Everrati timmert daarbij goed aan de weg. Het Engelse bedrijf voegt deze keer de Ford GT40 toe aan een indrukwekkende rij van klassiekers die worden omgebouwd naar een elektrische auto. Dus (sport)auto’s die worden voorzien van een elektrische aandrijving. Om er een paar uit de rij te noemen: Alfa Romeo GT Junior, Opel Manta GSe en natuurlijk de Porsche 911.

Rijtest met de elektrische Ford GT40 van Evarrati

Ford GT40 aandrijflijn

De klassieke EV-conversiebusiness is dus booming. En gelukkig maar, want oude auto’s krijgen daarmee een tweede leven. De cylinders gaan er uit, grote en krachtige batterijen komen ervoor in de plaats. Everrati doet het huzarenstukje nog eens over, nu met de Ford GT40. De gebruikte GT40 is geen origineel van Ford, maar een exemplaar van Superformance. Superformance bouwt nog altijd vervolg GT40-auto's onder licentie. De afspraak is dat wanneer de ontwikkeling van de auto is voltooid, er een andere voortzetting mag komen, bijvoorbeeld een ​​V8-aangedreven GT40 of, zoals hier, een conversie van Everrati.


De aandrijflijn in het midden van de voltooide auto krijgt een motor van 800 pk, gekoppeld aan een batterij van 60 kWh. Dat brengt hem van 0 naar 100 km/u in minder dan 4,0 seconden en haalt het een snelheid van meer dan 200 km/u. Everrati schat in dat het voertuig 200 kilometer ver komt op één keer de accu laden. Snel opladen kan ook. Van 20% naar 80% lukt in 45 minuten. Door de krappe ruimte in de GT40 was het voor Everrati een behoorlijke uitdaging om uit te vinden waar er plaats moest komen voor het elektrische systeem. Zo is de vloer van de auto te laag om de batterijcellen onder te brengen. Dit bracht hen tot een interessante batterijoplossing: ze zitten in de dorpels.

Ford GT40 in productie

De GT40 die nu rond rijdt is nog een testversie waar al veelbelovende  resultaten mee worden behaald. Uiteindelijk moet de GT40 in productie. Van een restomod is dan geen sprake. Restomod is een samenvoeging van restaureren en modificeren. Met de GT40 gaat dit niet op. De GT40 is een echte nieuwe auto. Voordat de elektrische GT40 uit de productiehal rolt gaat nog een hele tijd duren. Mocht het iets voor je zijn, neem dan een flinke zak met geld mee. Incl. belastingen en heffingen etc. kost de auto in Engeland al rond de 550.000 dollar (585.000 euro). Toch schijnt er nu al veel  belangstelling voor te zijn.


Deel het bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: