Naast de concurrentie uit China dreigt er nog meer onheil voor de Europese auto-industrie. Het gemak waarmee een elektrische automerk in de steigers is bewonderenswaardig maar tegelijkertijd ook bedreigend. Alweer dient zich een nieuwe producent van elektrische auto’s aan. Het is het Taiwanese Foxconn, dat bekend staat als één van de producenten van de iPhones van Apple. In een interview met de BBC gaf directeur Young Liu aan dat de transformatie van het vervaardigen van iPhones tot de productie van elektrische auto kleiner is dan je denkt. “Een EV is tegenwoordig toch al een mobiele telefoon op batterijen”, aldus de Taiwanees. Foxconn wil minder afhankelijk zijn van de iPhone-markt waarvan de productie met name door China wordt gedomineerd. Ook voelt het de hete adem in de nek van India waar eveneens nieuwe productiecentra worden opgebouwd voor iPhone-onderdelen. Het verklaart waarom Foxconn een nieuwe weg in slaat. Dat Foxconn echt op de elektrische autotour gaat zie je niet alleen aan de uitrol van de modellen B en C, maar ook een elektrische pick-up volgt. Deze draagt de naam Model V, heeft een trekvermogen van 3000 KG en rolt binnen enkele maanden van de band.
Foxconn komt volgend jaar met een 460 pk sterke SUV die Foxtron Model C gaat heten en gebouwd is op het Taiwanese MIH-platform. Volgens de fabrikant gaat het een bereik halen van maar liefst 696 kilometer. Daarbij is niet duidelijk of dit op basis van WLTP-normen is. De elektrische SUV is ook erg snel. In 3,8 seconden gaat het voertuig van nul naar honderd. Maar waar Foxconn eerst mee uit pakt is een hatchback, de Foxtron Model B. Dit model zal sterk concurreren met de Volkswagen ID.3 en Nissan Leaf. Het bereik van de Model B zal ongeveer 450 kilometer zijn (WLTP onbekend). De prijs valt alleszins mee. Omgerekend is het Taiwanese model vanaf 30.000 euro te koop. Vooralsnog komen de modellen overigens niet naar Europa.