Blog Layout

2 oktober 2021

Genesis GV60 is een crossover van Hyundai

Met een prijs van meer dan 2 euro per liter benzine lijkt het met de dag interessanter te worden om over te stappen naar een volledig elektrische auto. Ook autofabrikanten weten van geen ophouden. Steeds meer elektrische auto’s vinden hun weg naar de showroom. Vandaag is het de beurt aan Genesis GV60, de nieuwe elektrische auto van Hyundai.

Nieuwe Genesis GV60

Een tijdje geleden konden we al kennismaken met het uiterlijk van de volledig elektrische Genesis GV60. Maar tot op heden hield het merk de lippen stevig op elkaar als het ging om specificaties en actieradius. Gelukkig geeft het merk vandaag meer informatie prijs over de nieuwe leasetopper. Onder het Hyundai-concern komt premium merk Genesis met de GV60 op de markt als een crossover met volledig elektrische aandrijflijn. Dat de auto veel overeenkomsten zou hebben met de Hyundai Ioniq 5 en de KIA EV6 was wel duidelijk en wordt vandaag nog maar eens bevestigd. De auto is 4,52 meter lang en heeft een wielbasis van 2,9 meter.


In het interieur zien we pas goed de overeenkomsten met de Kia en Hyundai. Evenals deze auto's krijgt ook de GV60 twee grote schermen aangemeten. De buitenspiegels maken in dit geval plaats voor camera's, iets wat we inmiddels goed kennen van de Audi e-tron. Verder zien we de zwevende middenarmsteun met centrale bediening. Het geheel is rijkelijk bekleed met chromen accenten, een blauw lederen interieur en gele stiksel.

Actieradius en opladen Genesis GV60

De crossover met aflopende daklijn komt in drie variaties op de markt. Wellicht niet bekend, maar de GV60 staat op hetzelfde E-GMP platform als de Kia en Hyundai gaat gebruiken. Een reeks aan batterij-opties en verschillende aandrijvingen kunnen dus verwacht worden. Allereerst is er de instapper met een vermogen van 229 pk. Deze instapper heeft direct het meeste bereik, namelijk 450 kilometer volgens WLTP. Wil je liever vierwielaandrijving met meer vermogen dan is de tweede optie je beste vriend. Deze versie heeft een elektromotor op zowel de voor als achteras en 318 pk. De actieradius komt uit op 399 kilometer. Het topmodel krijgt de beschikking over ruim 435 pk en komt 368 kilometer op een volle lading.


Vergelijk je de actieradius met de nieuwe Mercedessen en de nieuwe Lucid Air dan valt die van de GV60 lichtjes tegen. Echter het is de vraag of je deze vergelijking zo kunt trekken. En laten we wel wezen, de range is meer dan uitstekend voor de meeste Nederlanders. Overigens maakt de laadtijd van de auto veel goed. Evenals zijn Hyundai en Kia broer krijgt de Genesis de beschikking over 800V techniek. Wat betekent dat het opladen ontzettend snel achter de rug is. De auto is in staat binnen slechts 18 minuten van 10 tot 80% te laden.


Deel het artikel

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: