Het derde volledig elektrische aangedreven model van Genesis is een feit. Maak kennis met de Electrified Genesis GV70. Een auto die hoogstwaarschijnlijk ook in Europa geleverd zal gaan worden. De verwachtingen van de elektrische SUV zijn hooggespannen nu bekend is gemaakt dat het nieuwe model een groot bereik heeft en korte laadtijden heeft bij de snellader.
Het uiterlijk is zeer herkenbaar Genesis. De strakke vormgeving en herkenbare grille maken het een moderne auto die prima zal passen in het Nederlandse straatbeeld. Tegelijk herkennen we de nieuwe designtaal van het merk. Smalle koplampen en achterlichten en een high-tech interieur. De derde EV van Genesis is een model wat tevens leverbaar is met een reeks brandstofmotoren. Dit kennen we ook van de GV80.
Het andere model,
de GV60, is een volledig elektrische auto gebaseerd op het E-MPG platform waar ook de
Kia EV6
en
Hyundai Ioniq 5
op te vinden zijn. Qua formaat moet de nieuwe GV70 gaan concurreren met de BMW iX3,
Audi Q4 e-tron
en Mercedes-Benz EQC. Genesis trekt alles uit de kast om er een vooruitstrevende auto van te maken. En de resultaten mogen er best zijn.
Ondanks dat de Genesis GV70 Electrified geen gebruik maakt van het E-GMP platform is het allerminst een verkeerde auto. De auto is vierwielaangedreven en komt met twee elektromotoren die samen sterk zijn voor 490 pk en 700 Nm koppel. Daarmee schiet de SUV in 4,5 seconden naar de 100 km/h. En dat is nog niet alles. De auto brengt je op een volle lading ongeveer 450 kilometer ver. Een ander groot voordeel aan de auto is de extreme laadsnelheid. Dankzij het maximale laadvermogen van 350 kW kan de auto in iets meer dan een kwartier tot 80% geladen worden.
De Kia en Hyundai kennen we ook van
het Vehicle-2-Load systeem, waarmee andere huishoudelijke apparaten via de auto geladen kunnen worden. Je raad het al, je elektrische fiets kun je ook opladen aan de Genesis GV70. De luxe SUV komt standaard met het V2L-systeem. De laadklep van de auto zit verborgen achter de grille van de auto.
Maar komt het model ook naar Nederland? Daar lijkt het wel op, al doet Genesis nog geen harde uitspraken. Het model sluit naadloos aan op de behoeften van de Nederlandse consument. Een SUV, check. Een behoorlijke actieradius, check.
Snel opladen, check. Wat rest is een degelijke prijs. Daarover valt helaas weinig te schrijven. De prijzen zijn nog niet vrijgegeven.