De Skoda Enyaq iV is met recht een succes te noemen. Niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. De elektrische SUV is eigenlijk alles wat de automobilist van nu wenst. Een hoge instap, voldoende range, veel ruimte en een schappelijke prijs. In Nederland werd de Skoda dusdanig populair dat deze meer verkoopaantallen wist te hallen dan de Volkswagen ID.4 en Audi Q4 e-tron samen. Nederlanders zijn wel te porren voor een goede deal.
De deal is vandaag nog een stukje aantrekkelijker geworden. Skoda heeft namelijk een update vrijgegeven in de vorm van de zogenaamde ME3-software upgrade. De actieradius van alle uitvoeringen stijgt. De aflopende daklijn zorgt voor een betere de stroomlijning van de auto wat positieve invloed heeft op de actieradius. Door een afgenomen Cw-waarde, van 0,27 naar 0,25, verwachten we dat de Enyaq coupe iV er net even een paar kilometer meer uit kan persen. Dat geldt niet alleen voor gloednieuwe Skoda's maar ook voor bestaande auto's.
We beginnen bij de Enyaq iV 60, de instapper. Voorheen moest je het doen met 390 kilometer. Vanaf vandaag kun je 416 kilometer ver komen. De '80' haalde voorheen 510 kilometer en de range stijgt naar 544 kilometer naar de update. De vierwielaangedreven versie, de Enyaq iV 80x kwam voor de update 496 kilometer op een enkele lading. Tegenwoordig kun je genieten van 520 kilometer range. Geen wereldschokkende verbeteringen maar toch een fijne bijkomstigheid. Zeker voor de bestaande auto's is het een leuke toevoeging die bijdraagt aan het behouden van een acceptabele restwaarde.
Dat is nog niet alles. Skoda heeft namelijk ook de laadtijden onder de loep genomen. Hoeveel korter de laadtijden nu precies zijn staat nog niet vermeld. Wel is aangegeven dat het maximale laadvermogen voor snelladen voor alle versies zal stijgen. De '60' kan in plaats van 100 kW nu met 120 kW snelladen. De '80' en '80x' maken een sprong van 125 kW naar 135 kW. Ook heeft de '80x' tegenwoordig een tractiemodus voor gladde omstandigheden. Kleine verbeteringen die toch het verschil kunnen maken. Ook de verbeterde laadsnelheden zijn van toepassing voor nieuwe auto's en de 6.687 exemplaren op Nederlandse bodem. De updates zijn gratis en zijn vanaf de tweede helft van 2022 te installeren via de Skoda dealer.
Het snelle laden en dat groter bereik maakt dat de Enyaq IV best een populaire auto is in Nederland. daarnaast biedt hij veel ruimte en een riante uitrusting. En dat alles voor een vrij gunstig prijskaartje. Naast de reguliere Enyaq was er ook nog zoiets als de Enyaq Coupé iV. Een onhandige versie van de Enyaq met minder hoofdruimte en dito bagageruimte maar wel een hippe daklijn. Voorheen was deze hipster enkel verkrijgbaar als 299 pk sterke RS. Mocht dat net wat teveel van het goede zijn dan hebben we goed nieuws. De Enyaq Coupé iV is er vanaf vandaag ook zonder RS-label.
De Coupe komt op de markt met twee motoren. De 179 pk sterke iV60 met 68 kWh groot accupakket en de 204 pk sterke iV80 met 77 kWh accupakket. Die eerste is goed voor een WLTP-actieradius van zo'n 400 kilometer. De grotere iV80 haalt minimaal 542 kilometer op een volle lading. Naast de motorenkeuze komt de Skoda op de markt in verschillende uitrustingen. De prijzen? Die weten we ook al. De Enyaq Coupé iV kost minimaal 51.690 euro. Alle uitvoeringen prijzen vind je in onderstaande tabel.