In vergelijking met de brandstofauto's
veroorzaken bestuurders van elektrische auto's vaker schade. Dit blijkt uit cijfers van de verzekergigant AXA. Verzekeraars zijn natuurlijk erg geïnteresseerd in de
ontwikkeling van het elektrische verkeer en de impact ervan op autoschades. Eén van de bevindingen is dat er correlatie is met het vermogen van een EV geconstateerd: des te groter het vermogen, des te vaker een ongeluk gebeurt. Het feit dat vooral grote elektrische auto's vaker bij ongelukken betrokken zijn geeft een eerste indicatie dat de oorzaak van meer schades voor EV's wel eens te maken kon hebben met hun grote trekkracht en daardoor veel groter acceleratievermogen. In de berekening van de verzekeringspremie zie je de ontwikkeling al terug.
Elektrische auto's zijn in de verzekering duurder dan hun brandstofopponent.
Het koppel van een brandstofmotor geeft aan hoeveel kracht een auto levert bij een bepaald toerental. Feitelijk gaat het om de kracht die een auto heeft om de kruk-as te doen draaien. Hoe meer kracht, hoe beter de auto in staat is in korte tijd snel weg te rijden. Om een benzineauto snel te laten optrekken zal eerst het toerental op gang moeten worden gebracht. Bij elektrische auto's heb je dat niet. Het koppel is direct beschikbaar. De kracht van de auto wordt via de banden direct doorgegeven aan het wegdek. En zodoende kan een EV als een dolle kan optrekken. En hier schuilt het gevaar. De elektrische auto hebben met hun krachtige elektromotoren een zodanig groot acceleratievermogen dat een bestuurder de macht over de auto kan verliezen. Omdat het gewicht van het batterijpakket wordt mee gezeuld, heeft een aanrijding ook nog eens meer impact vanwege het hogere gewicht.