8 maart 2021

Drie fraaie hybride supercars op een rij

Bij een Plug-In Hybride denk je al snel aan de Mitsubishi Outlander PHEV of Volkswagen Golf GTE. Maar de hybride techniek heeft inmiddels ook zijn weg gevonden naar autofabrikanten zoals Ferrari, McLaren en Porsche. Voor de Nederlander met diepe zakken is zo'n hybride sportwagen een prima alternatief. Wij zetten de volgende drie interessantste modellen in de schijnwerper.

 

  • McLaren Altura
  • Ferrari SF90 Stradale
  • Porsche 918 Spyder

McLaren Artura

We beginnen met het meest recente model. De gloednieuwe McLaren Artura is met 680 pk allesbehalve traag te noemen. De aandrijflijn is een 3 liter V6 motor met twee turbo's. Het is de eerste V6 na een lange reeks achtcilinders. Het blok is goed voor 585 pk en 585 Nm. Maar daar stopt het feestje niet. De benzinemotor is gekoppeld aan een 95 pk sterke elektromotor. Het gezamenlijke vermogen komt uit op 680 pk en 720 Nm koppel. De elektromotor wordt aangestuurd door een 7,4 kWh accu. Volledig elektrisch rijden met de McLaren Artura kan in 'EV-modus' tot 30 kilometer. Het opladen aan een stopcontact duurt ongeveer 3 uur. De McLaren is gebouwd op het nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) platform. Dit platform is geschikt voor plug-in hybride aandrijvingen en zal ook als basis dienen voor toekomstige McLarens.


Met een leeggewicht van 1.495 kilogram is de Artura een stuk lichter dan een groot aantal concurrenten zonder hybride techniek. Dit heeft zo zijn uitwerking op de prestaties. Van 0 naar honderd is in 3 seconden mogelijk. Diezelfde sprint naar de tweehonderd duurt 8,3 seconden. Wie het aandurft kan ook de 0-300 km/u testen, volgens McLaren moet dit in 21,5 seconden achter de rug zijn. De topsnelheid bedraagt 330 km/u. Dankzij de hybride-techniek is de gemiddelde C02-uitstoot van de McLaren Artura slechts 129 g/km. In Nederland levert dat een bpm-voordeel op.

McLaren Artura

Ferrari SF90 Stradale

Voor veel mensen is de transitie naar elektrische mobiliteit nog altijd wennen. Dit geldt evengoed voor de gefortuneerden onder ons. Mocht de V6 Plug-In Hybride van McLaren te dicht in de buurt komen van een Tesla dan is de oplossing beschikbaar in de vorm van de Ferrari SF90 Stradale. De bloedsnelle Italiaan is eveneens een Plug In Hybride maar combineert deze met een 4 liter grote V8, die wordt bijgestaan door drie elektrische motoren. Zonder alle elektrohulpmiddelen zou het vermogen uitkomen op 780 pk en 800 Nm. Maar gecombineerd met de elektromotoren stijgt het totaalvermogen naar een duizelingwekkende 1.000 pk.


Binnen 2,5 seconden verschijnt de 100 km/u op het dashboard. vanuit stilstand naar de 200 km/h uur is in 6,7 achter de rug. De koek is pas op bij 340 km/u. De twee extra cilinders hebben hun uitwerking op het gewicht. Met 1.540 kg is het zeker niet zwaar maar op dit gebied wint de McLaren. Ook de elektrische actieradius is iets minder dan de McLaren. De 7,9 kWh accu is in staat om 25 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Dit is mogelijk tot een snelheid van 135 km/u. Wat 1.000 pk kost in Nederland? Minimaal € 455.827.

Een blauwe Ferrari Stradale staat geparkeerd op een groot wegdek

Porsche 918 Spyder

Supercars met hybride techniek zijn niet nieuw. In 2013 kon je als zakelijke rijder flink profiteren van bijtellingsvoordeel. De Volvo V60 PHEV en Opel Ampera waren geliefde leasetoppers in Nederland. Voor wie wat uniekers wenste en toch wilde profiteren van 14% bijtelling kon opteren voor de Porsche 918 Spyder. Maar we vragen ons af of dit destijds een daadwerkelijke beweegreden voor kopers is geweest. Hoe dan ook, de Porsche 918 Spyder was een unieke Plug-In Hybride supercar. Een 4,6 liter V8 benzinemotor werd bijgestaan door twee elektromotoren. Eentje op de vooras en eentje op de achteras. Het systeemvermogen kwam uit op 887 pk en 800 Nm. De Duitste supercar wist daarmee in 2,8 seconden naar de honderd te sprinten. Volledig elektrisch duurde deze sprint 7 seconden.


De toekomstige klassieker kon een topsnelheid bereiken van 340 kilometer per uur. Volledig elektrisch kon de Porsche zo'n 30 kilometer afleggen. De C02 uitstoot kwam uit op 79 gram/km en dankzij een dragende structuur van carbon fiber woog de 918 slechts 1.640 kg. En dat voor een cabrio! De prijs in 2013 bedroeg een niet malse €780.450 inclusief btw.

Een zilverkleurige Porsche 918 spyder staat geparkeerd voor een groot pakhuis

Deel het bericht


Een witte KIA EV3 wordt geladen bij een publieke laadpaal
door Mindert Westra 18 april 2025
De KIA EV3 heeft de titel World Car of the Year 2025 in de wacht gesleept. Wat maakt de betaalbare elektrische SUV zo populair?
Een blauwe Ford Fiesta rijdt over een zandweg in een dorre omgeving
15 april 2025
Wat is shortlease eigenlijk? En wat zijn de voordelen? Alles wat je moet weten over shortlease.
Een gele Fiat Grande Panda rijdt over een zebrapad van een weg aan huizen en een bomenrij
door Mindert Westra 8 april 2025
Fiat komt met de elektrische Fiat Grande Panda. Wat weten we van dit model dat zich baseert op het iconische Panda uit de jaren 80?
Achterkant van een elektrische Renault 5 E-Tech staat model
door Mindert Westra 4 april 2025
Steeds meer EV's worden betaalbaar. Welke elektrische auto's zijn goedkoop? Wat is de Top10 modellen met de laagste prijs.
Lees meer artikelen