Het Japanse Toyota gaat waterstof-brandstofcelmodules leveren aan de Franse start-up voor vrachtwagens Hyliko. Hiermee wordt Hyliko geholpen met hun streven naar een emissievrij wagenpark. Voor Toyota betekent het een verdere uitbreiding van hun activiteiten met brandstofceltechnologie. Toyota komt met waterstofoplossingen voor diverse sectoren, waaronder treinen, bussen, generatoren en verschillende maritieme toepassingen. Juist de bredere toepasbaarheid van hun technologie zorgt voor een groeiversnelling van de emissievrije waterstofmobiliteit. Wereldwijd werkt Toyota samen met meerdere vrachtwagenpartners om hun brandstofceltechnologie te integreren in het zware transport. Het ZANZEFF "Shore to Store"-project in de VS, heeft bewezen dat elektrische vrachtwagens op basis van brandstofcellen de prestaties van diesel kunnen evenaren.
Met name vrachtwagenbranche biedt veel kansen op het gebied van waterstof. Laat dit nu net de sector zijn waar nog heel veel winst op duurzaamheidgebied valt te halen. Toch wordt er met met veel twijfel gekeken naar het elektrisch rijden wegens het enorme gewicht van het accupakket dat altijd mee gaat op reis. Waterstof biedt dan veel meer kansen. Niet alleen vanwege het gewicht. Bedenk dat ook het tanken vele malen sneller gaat dan het opnieuw laden van de batterij. Met een kwartier waterstof tanken kan een gemiddelde truck weer 700 tot 800 kilometer verder. Ook voor het kleinschaliger goederenvervoer is deze ontwikkeling interessant. Zeker wanneer de binnensteden op slot gaan voor de diesels en benzineauto's.
Hier staat wel tegenover dat waterstof nog ontzettend duur is. Een kilo waterstof kost tegenwoordig (2024) rond de €17 excl. BTW. Voor een vrachtwagen betekent dit dat je 100 kilometer rijdt voor ongeveer €100 tot € 150, afhankelijk van de lading. Als je je bedenkt dat je nog lang niet overal waterstof kunt tanken, mag het duidelijk zijn dat het rijden met vrachtwagens op waterstof nog een lange weg te gaan heeft.
De samenwerking met Hyliko markeert ook een nieuwe stap in de richting van TME's visie voor waterstofecosystemen in Europa, waarbij zowel vraag als aanbod wordt gestimuleerd om uit te breiden naar levensvatbare bedrijfsmodellen. Vanuit Europa wordt Toyota daar een handje bij geholpen, omdat waterstofenergie een belangrijke pijler is van de Europese energiestrategie.
Hyliko heeft de wens om schone, efficiënte voertuigen voor vrachtvervoer over de weg te ontwikkelen. Het bedrijf zal twee modellen brandstofceltrucks aanbieden: een 44t trekker en een 26t rechte vrachtwagen (beschikbaar in 6x2 en 6x4 varianten). Elk van deze voertuigen wordt uitgerust met twee brandstofcelmodules van Toyota. Als onderdeel van zijn trucklease-aanbod is Hyliko van plan om zijn eigen groene waterstofinfrastructuur te introduceren, inclusief brandstofproductie, -opslag en -distributie.
Om de nieuwe uitdagingen van de logistiek en het wegtransport aan te gaan, biedt Hyliko een waterstofmobiliteitsplatform met een negatieve CO2-voetafdruk, waarbij de leasing en het onderhoud van waterstofvrachtwagens, de levering van groene waterstofbrandstof en het beheer van CO2-credits worden gecombineerd.