Hyundai heeft de specificaties van de Ioniq 6 nog even voor zich weten te houden maar vandaag krijgen we alle smakelijke details te horen over de nieuwe elektrische sedan. Wat het meest op valt is toch wel de actieradius,
de Hyundai Ioniq 6 heeft een rijbereik tot 610 kilometer. Maar dat is nog lang niet alles wat de ‘Electrified Streamliner‘, zoals Hyundai de auto met een een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21 Cw noemt, te bieden heeft.
De Hyundai Ioniq 6 gaat weg voor een prijs een vanaf € 50.499. De Koreaanse autofabrikant geeft voor 5 jaar een onbeperkte kilometergarantie af en een batterijgarantie voor 8 jaar.
Het accupakket en de actieradius zullen ongetwijfeld niet als een verrassing komen. De topversie van de Ioniq 6 krijgt de beschikking over een 77,4 kWh groot accupakket. Daarmee is een actieradius van 610 kilometer mogelijk. Oorzaak van deze indrukwekkende actieradius mag duidelijk zijn. De stroomlijning met ronde hoeken zorgt voor een zeer lage luchtweerstand. Zodoende is de Ioniq 6 één van de meest energiezuinige elektrische auto’s van dit moment.
Ook de laadprestaties van de Ioniq 6 liegen er niet om. In slechts 15 minuten kun je door middel van de 800V-laadtechnologie tot 350 kW laden. Het opladen van de accu van 10 tot 80 procent gaat in slechts 18 minuten. Overigens, ook met 400V laden is mogelijk met uiteraard dan wel een langere laadtijd. Met deze laadsnelheid gooit de stekkerauto hoge ogen in onze top5 elektrische auto's die het snelst laden.
Net als de Ioniq 5 staat ook de 6 op het E-GMP platform. Het feit dat beide modellen hetzelfde accupakket zie je hierin terug. De aerodynamische auto meet 4.855 mm in de lengte, 1.880 mm in de breedte en en 1.495 mm in de hoogte. Daarmee is de Ioniq 6 22 millimeter langer dan de Ioniq 5 en heeft het vergelijkbare afmetingen met de BMW i4. Dat zou je wellicht niet zeggen, wanneer je naar de foto's lijkt de '6' toch een stuk kleiner.
Ook het acceleratievermogen maakt indruk. De door 4 wielen aangedreven Ioniq 6 snelt in 5,1 seconden naar een snelheid van 100 km/uur. De traditionele buitenspiegels kunnen optioneel worden vervangen door digitale buitenspiegels (camera en een interieurscherm). Niet alleen wordt de zichtbaarheid verbeterd maar het komt ook ten goede aan de stroomlijning van het model. Vermeldenswaard is ook nog de Dual Color Ambient verlichting aan de binnenkant van de portieren. De elliptische achterspoiler krijgt een extra accent door de LED-signatuur.
Voor wie de Ioniq 5 kent zal het interieur geen echte verrassing zijn, want er zijn duidelijke gelijkenissen. Het minimalistisch interieur krijgt twee grote 12 inch schermen en komt standaard met digitale spiegels. Het grootste verschil ten opzichte van het broertje van de Ioniq 6 is de aanwezigheid van een middenconsole. Via deze plek regel je het openen van de ramen. Alle overige zaken kunnen worden bediend via de schermen, die volledig naar wens in te richten zijn.
Het ontwerp lijkt echter een nadeel te kennen voor de achter passagiers. Toch vermeldt het automerk trots dat daar tijdens de ontwikkeling rekening mee gehouden is. Zowel het in- als exterieur zijn gelijktijdig ontwikkeld. Dat komt niet alleen ten goede aan de beenruimte maar ook aan de hoofdruimte.
Tegenwoordig kan men als zelf-respecterend automerk geen auto meer afleveren zonder het aan een bak aan rijhulpsystemen te voorzien. De '6' is daarop geen uitzondering. Adaptieve cruise control, lane-keep assist, forward collision warning, je kent het wel. De navigatie geeft aan hoe je onderweg zo efficiënt mogelijk kunt laden. Uiteraard is Apple Carplay en Android Auto ook aanwezig en kun je genieten van het geluid uit de Bose-luidspeakers. Wat verder een leuke toevoeging is: de auto is in staat om zelf van rijstrook te wisselen. Daar is jou hulp nog wel bij nodig. Wanneer je de richtingaanwijzer gebruikt kan de auto vanzelf de andere rijbaan opzoeken. Zoals je anno 2022 mag verwachten zijn alle toekomstige updates over-the-air uit te voeren.
De Ioniq 6 met 77,4 kWh accupakket en AWD betreft de voorlopige topversie tot de Ioniq 6 N op de markt verschijnt. Het is maar de vraag of je de extra hete variant moet afwachten. Het voorlopige topmodel komt met 325 pk en 605 Nm koppel namelijk weinig te kort. De auto sprint in 5,1 seconden naar de 100 km/u. Daarnaast verschijnt de elektrische sedan ook in andere uitvoeringen met het inmiddels welbekende 53 kWh accupakket. Volgens het merk is het verbruik van de auto slechts 14 kWh per 100 km, waardoor de actieradius van de basisversie zelfs de 400 kilometer overstijgt. Ook is V2L-techniek (Vehicle to Load) beschikbaar op alle uitvoeringen van de Ioniq 6. Middels deze techniek kan de auto als accu worden gebruikt voor het opladen van andere apparaten die stroom gebruiken.