De populaire
Hyundai Kona Electric is vrij recent voorzien van een facelift. Dankzij een nieuwe voorkant oogt de elektrische crossover weer helemaal fris. En dankzij de uitstekende actieradius en laadtijden blijft de Kona een serieuze optie voor iedereen die een elektrische auto overweegt. Toch zijn er flinke verschillen in het laadvermogen en de laadtijd van elektrische auto's. Dat geldt ook voor de Hyundai Kona. Zelfs het bouwjaar van de Hyundai Kona Electric kan een rol spelen in de laadtijd van de auto. Om de auto zo snel mogelijk op te laden is een juiste type laadkabel nodig.
Welke laadkabel is geschikt voor de Hyundai Kona Electric?
De Hyundai Kona kent twee uitvoeringen. Een variant met een 39 kWh groot accupakket en een variant met een 64 kWh accupakket. De eerste Kona Electrics verschenen in augustus van 2019 op de weg. Dit betrof de Hyundai Kona Electric 64 kWh. Anders dan de nieuwe versies heeft deze auto, die leverbaar was tot oktober 2019, een 1-fase onboard lader. Dat wil zeggen dat het laadvermogen aan een reguliere AC-laadpaal beperkt is tot 7,4 kW. De laadtijd komt uit op 10 uur en 30 minuten. Om deze laadtijd te realiseren dient gebruik gemaakt te worden van een Type 2 naar Type 2 laadkabel. Om precies te zijn een 7,4 kW (1x32A) Type 2 naar Type 2 laadkabel.
De Hyundai Kona Electric kreeg in november 2019 een modeljaarupdate (modeljaar 2020). De grootste verbetering was de komst van een 3-fase boordlader. Naast de 64 kWh versie verscheen ook de 39 kWh variant. In beide gevallen kreeg deze een 11 kW boordlader waarmee de laadtijd fors werd verkort. Voor alle Hyundai Kona Electrics na oktober 2019 geldt een boordlader van 11 kW waardoor 11 kW (3x16A) Type 2 naar Type 2 laadkabel benodigd is. Indien het bij de aanschaf van een tweedehands Kona Electric niet duidelijk is welke boordlader de auto heeft vraag dit dan nadrukkelijk aan de verkopende partij. Zoals te zien in onderstaande tabel maakt het een wereld van verschil in laadtijden.
Versie | Periode | Laadvermogen | Laadtijd | Laadkabel |
---|---|---|---|---|
Kona Electric 64 kWh | Aug. 2018 t/m okt. 2019 | 7,4 kW (1-fase, 32A) | 10u30m | 7,4 kW (1x32A) Type 2 - Type 2 |
Kona Electric 39 kWh | Mei 2020 t/m nov. 2021 | 11 kW (3-fase, 16A) | 4u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Kona Electric 64 kWh | Nov. 2019 t/m nov. 2021 | 11 kW (3-fase, 16A) | 7 uur | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Kona Electric 39 kWh | Nov. 2021 t/m heden | 11 kW (3-fase, 16A) | 4u15m | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Kona Electric 64 kWh | Nov. 2021 t/m heden | 11 kW (3-fase, 16A) | 7 uur | 11 kW (3x16A) Type 2 - Type 2 |
Een langzame laadtijd kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is het gebruik van een verkeerde laadkabel met een te laag laadvermogen. Wanneer je de Hyundai Kona Electric laadt met een 1-fase laadkabel met een laadvermogen van slechts 3,7 kW kan het maximale laadvermogen van de auto niet worden bereikt omdat de laadkabel geldt als beperkende factor. Dit geldt ook voor het gebruiken van een 11 kW laadkabel bij de Hyundai Kona Electric met 1-fase boordlader.
De oplossing is het gebruiken van de juiste laadkabel met het juiste laadvermogen. Ook externe factoren zoals het weer en de buitentemperatuur kunnen invloed hebben op de laadtijd. Kijk
bij de aanschaf van een thuislader goed naar het gewenste laadvermogen. Een laadkabel met 22 kW (3x32A) volstaat voor alle versies en alle bouwjaren van de Hyundai Kona Electric maar is vaak duurder.
Meer lezen?