Het is al jaren een punt van discussie: het gebrek aan inzicht in de laadkosten van publieke laadstations. Maar er is goed nieuws.
Aanbieders van laadpassen geven gebruikers meer duidelijkheid over de prijs van het opladen blijkt uit controle van de
Autoriteit Consument & Markt (ACM).
In 2020 trok de ACM aan de bel bij aanbieders van laadpasjes. De tarieven voor opladen moesten helder en transparant worden zodat een consument vooraf zou weten wat het opladen zou gaan kosten. Iets wat overigens ook per wet voorgeschreven is. Als dit niet zou gebeuren zou de ACM optreden.
Uit de controle van de ACM blijkt dat aanbieders dus een stuk transparanter zijn geworden. Aanbieders laten de prijs per kWh niet langer alleen zien op hun website maar ook in veelgebruikte apps voor het opladen. Echter blijkt dat nog niet alle aanbieders aan de regels voldoen. Er heerst nog altijd onduidelijkheid over bepaalde opslagen of transactiekosten. Vaak zijn deze kosten pas weken na de laadsessie terug te vinden op de factuur. Vanaf 1 juli 2021 kan de ACM optreden tegen dergelijke aanbieders. Vanaf dat moment ontvangt de organisatie handhavingsbevoegdheden voor de prijsinformatie over het laden zonder laadpas. Aanbieders die niet aan de wetgeving voldoen kunnen een boete opgelegd krijgen.