Welke laadpas kan ik het beste kiezen?
Er bestaat een oerwoud aan passen om je elektrische auto mee op te laden aan de openbare laadpaal of aan de snellader. Nieuwe pasaanbieders schieten als paddenstoelen uit de grond. En elke service provider heeft weer zijn eigen abonnementsvorm en een keur aan combinaties. Ook zijn er nog gratis passen, maar dan weer wel met een enorme diversiteit aan tarieven. En heb je te maken met een lokale aanbieder of wil je de pas in het buitenland gebruiken? Door de bomen het bos niet meer zien, dat is hier aan de orde.
Kom er dan maar eens achter welke laadpas het beste bij jouw situatie past.
Laadpas | zo werkt het
Laadpas zonder abonnement
Vrijwel elke aanbieder heeft een gratis pas in zijn assortiment. Erg handig als je veel thuis laadt en incidenteel publiek moet laden. Met een laadpas zonder abonnement betaal je vooral een hoger starttarief, maar geen vast tarief per maand. De uitdaging is de juiste aanbieder te vinden want het starttarief en het laadtarief (prijs per kWh) verschilt per laadpasaanbieder én laadpaalaanbieder. Op internet kun je veel websites met tarieven achterhalen, maar het blijft wel een zoektocht de juiste aanbieder te vinden. Je kunt het beste op voorhand uitzoeken waar je voor een gunstig tarief kunt laden. Bedenk wel dat tarieven in de loop van de tijd veranderen, dus check regelmatig ook de mogelijkheden bij de concurrentie.
Laadpas met abonnement
Een abonnement heeft het voordeel dat je geen starttarief betaalt voor iedere keer dat je de auto oplaadt. Het enige wat je betaalt is het stroomtarief. Zo'n abonnement kost 4 á 5 euro per maand. Het is een eenvoudige rekensom om te kijken of een abonnement uit kan. Neem bijvoorbeeld de ANWB waarbij het abonnement per maand 4 euro kost en het starttarief rond de 35 cent ligt. Het maandabonnement is rendabel wanneer je 12x of vaker per maand publiekelijk of aan de snellader moet laden. Daar waar de abonnementsprijzen aan de lage kant zijn liggen de startarieven veel weer wat hoger. Aanbieders van laadpassen hanteren dus verschillende laadtarieven. Zo zijn er aanbieders die voor publiek laden en snel laden een vast tarief hanteren. De tarieven voor publiek laden liggen momenteel rond de 50 cent per kWh. Het snelladen zit rond de 70 cent per kWh. Andere aanbieders laten dit volledig afhangen van het laadpunt waar je laadt en hanteren dus een variabel tarief. Dit kan goedkoper zijn maar vraagt meer uitzoekwerk van de gebruiker. Met vaste tarieven weet je beter waar je aan toe bent.
Welke laadpas past het beste in mijn situatie?
Een concreet antwoord op deze vraag is niet mogelijk. Hanteer de belangrijkste criteria waar je je keuze op baseert:
- wel of geen abonnement
- variabele of vaste laadtarieven
- landelijk of internationaal
Vakantiegangers kunnen nog profiteren van aanbiedingen die puur zijn gericht op tijdelijk gebruik in het buitenland. Sowieso is het internationaal best wel een puzzel. Providers hanteren in het buitenland weer verschillende dekkingen. Kijk dus goed uit dat je de juiste geografische dekking te pakken hebt zodat je overal met de pas kunt laden. Houd er verder rekening mee dat tarieven en abonnementsvormen voortdurend wijzigen. Kijk bij de tijdelijke aanbieding goed naar de tarieven die ingaan vanaf het moment dat de termijn van de aanbieding is verstreken.
Nog een aandachtspunt gaat over het blokkeertarief. Dit tarief wordt in rekening gebracht in geval je langer dan noodzakelijk aan de laadpaal blijft staan. Het is dus een maatregel om het
laadpaal kleven tegen te gaan. Over het bestaan van deze maatregel wordt verschillend gedacht. Wees er vooral bewust van en besef dat providers verschillende tarieven hanteren. Ook maakt het verschil of je aan de snellader staat of publiek laadt. Een website die de bekendste passen in één actueel overzicht weergeeft is
Laadpastop10. Een bezoek aan deze site zal meer duidelijkheid verschaffen.
Is een laadpas voor thuis handig?
In de markt zijn laadpalen te koop met verschillende autorisatiemogelijkheden. Bij de meest voorkomende thuisladers wordt de auto opgeladen zodra de auto aan de laadpaal is gekoppeld. Dit heeft als grote voordeel dat je niet op zoek hoeft te gaan naar je laadpas. Heb je wat minder vertrouwen in de buurman met zijn elektrische auto dan kun je kiezen voor een laadpaal met vergrendeling. In de meeste gevallen werkt dit met een laadpas. Het laden zal pas starten wanneer de auto is gekoppeld en de laadpas is voorgehouden. Een thuislader met pasjessysteem is vaak duurder maar brengt ook voordelen met zich mee. De laadpaal is afgesloten waardoor een laadsessie alleen met geautoriseerde pas kan starten. Meestal kunnen de laadsessies aan de hand van de laadpas eenvoudig worden geregistreerd, ingezien en verrekend. Naast de laadpas bestaan er ook vergrendelingsmogelijkheden via een PIN-code, telefoon of zelfs gezichtsherkenning. Veelal zijn dit uitgebreidere laadstations met een LCD-scherm die je privé nauwelijks tegen komt.
Transparante laadkosten wordt normaal
Al in 2020 trok de ACM aan de bel bij aanbieders van laadpasjes. De tarieven voor opladen moesten helder en transparant worden zodat een consument vooraf zou weten wat het opladen zou gaan kosten. Iets wat overigens ook per wet voorgeschreven is. Als dit niet zou gebeuren zou de ACM optreden. Dat heeft geholpen. Aanbieders zijneen stuk transparanter geworden en laten de prijs per kWh niet langer alleen zien op hun website maar ook in veelgebruikte laad-apps. Echter nog niet alle aanbieders aan de regels voldoen. Er heerst nog altijd onduidelijkheid over bepaalde opslagen of transactiekosten. Vaak zijn deze kosten pas weken na de laadsessie terug te vinden op de factuur. Sinds 1 juli 2021 kan de ACM optreden tegen dergelijke aanbieders. Aanbieders die niet aan de wetgeving voldoen kunnen een boete opgelegd krijgen.
Kosten van laadpalen vergelijken? Klik hier voor gratis 4 offertes
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
door MIndert Westra
•
8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
door Mindert Westra
•
5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
door Mindert Westra
•
30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen