Zojuist heeft Hyundai het doek getrokken van de compleet nieuwe Ioniq 5, een retro ontwerp gecombineerd met vooruitstrevende specificaties. Dit kan nog wel eens de nieuwe lease-topper in Nederland gaan worden. Hyundai omschrijft de strak gelijnde en volledig
elektrische IONIQ 5 als een crossover. Kijkende naar de foto's doet het persoonlijk meer aan als een hatchback dan een crossover. Toch is het exterieur wel opmerkelijk. Het is een compleet andere designtaal dan de
Hyundai Kona Electric of ieder ander model in het gamma van Hyundai. Zelf geeft Hyundai aan dat het model geïnspireerd is op de Pony uit 1976.
Wat heeft dit strakke model van Hyundai ons te bieden?
De Koreanen pakken direct groots uit op het gebied van aandrijving. De elektrische Ioniq is verkrijgbaar in twee accupakketten, een 58 kWh of een 73 kWh. Daarnaast kan de liefhebber van brandend rubber kiezen voor achterwielaandrijving en de veilige rijder voor vierwielaandrijving. Met het accupakket van 73 kWh in combinatie met vierwielaandrijving ben je in staat om binnen 5,2 seconden naar de 100 km/u te knallen. De topsnelheid voor alle uitvoeringen is begrensd op 185 kilometer per uur.
De stoere Hyndai staat op het E-GMP-platform. Dit gloednieuwe, modulaire platform is speciaal ontwikkeld voor elektrische auto's. De Ioniq 5 is de eerste Hyundai die gebruik maakt van dit platform. Ook de
Kia EV6 en de
Genesis GV60 en
GV70 staan op dit platform.
De belangrijkste vraag is vaak hoe ver je met een EV kunt komen. De Koreaanse autofabrikant geeft voor de Ioniq 5 een niet malse 460 tot maximaal 480 kilometer door volgens de WLTP-test. Wat het opladen betreft maakt Hyundai, net als de Porsche Taycan, gebruik van 800V-techniek. Dit betekent dat de auto twee keer zo snel kan laden en gebruik kan maken van zowel 400V als 800V laadpalen. De Ioniq 5 heeft een laadvermogen van 232 kW waarmee het opladen van 10 tot 80% slechts 18 minuten in beslag zal nemen. Een afstand van 100 kilometer opladen kan dus in minder dan vijf minuten! Voor wie minder haast heeft kan de stekkerauto natuurlijk ook laden op wisselstroom. Dit kan op 3-fase met een maximaal laadvermogen van 11 kW. Het volledig opladen duurt dan iets minder dan 8 uur. Wil je overigens meer range? Dan kun je kiezen voor een dak van zonnepanelen. Met een beetje leuk weer kan dit de range aanvullen met zo'n 6 kilometer.
Andere bijzondere techniek is het nieuwe
vehicle-to-load (V2L) systeem waarmee de Ioniq is uitgerust. Met dit systeem is het mogelijk om andere apparaten op te laden door de accu van de auto te gebruiken. Denk hierbij aan de elektrische fiets of scooter. De V2L aansluiting is te vinden in zowel het interieur als het exterieur en het maximale laadvermogen is 3,6 kW.
Klinkt op papier als een potentiele topper, nietwaar? Dan komt nu de prijs. Voor de Hyundai Ioniq 5 Project 45, zoals het introductie model gaat heten, dien je 58.995 euro bij de Hyundai dealer achter te laten. Daar zijn wel direct een aantal extra's, zoals de zonnepanelen op het dak, bij inbegrepen. De eerste auto's moeten deze zomer op de weg verschijnen. Voor de zakelijke rijder is het mogelijk om te profiteren van 12% bijtelling over de eerste 40.000 euro. Alles daarboven zal worden belasting met een percentage van 22%.