Wie in het bezit is van een volledig elektrische auto heeft vast wel eens gebruik gemaakt van een snellader. Even een korte koffie pauze, de auto aan de laadpaal en na een halfuurtje kun je weer met een bijna volle accu op pad. En .... nog altijd voordeliger dan benzine of diesel. Kortom, alleen maar voordelen. Of toch niet? Er zijn berichten te lezen over snelladen en hoe dit de levensduur van de accu kan aanpassen. Kloppen deze berichten en
is snelladen daadwerkelijk schadelijk voor de accu van mijn elektrische auto?
En tast het snel laden van de batterij de levensduur aan?
Iedereen met een smartphone kent het wel. Na de aankoop gaat de batterij met gemak de hele dag mee maar na verloop van tijd moet de telefoon duidelijk vaker aan de lader. Het opladen van de telefoon kan invloed hebben op de levensduur van de batterij. Feitelijk geldt dit voor alle apparaten met een batterij en dus ook elektrische auto's. Maar in tegenstelling tot telefoons en laptops gaan de Lithium-Ion batterij van een elektrische auto veel langer mee. Dit moet ook wel, want als er nog slechts de helft van de batterijcapaciteit zou overblijven zou dit flinke invloed hebben op de restwaarde van EV's. Gelukkig beseffen autofabrikanten dit ook en doen er alles aan om de levensduur van een batterij zo veel mogelijk te verlengen. Voor het opladen passen de fabrikanten de nodige veiligheidssystemen toe om schade te voorkomen en daarmee de levensduur te verlengen.
Wie wel eens gebruikt heeft gemaakt van een snellader zal het vast zijn opgevallen: de laadsnelheid neemt drastisch af wanneer de batterij voor meer dan 80% geladen is. Ook duurt het een stuk langer om de auto van 0% tot zo'n 15% te laden. Dit heeft niet zo zeer met de accu zelf te maken. Het zijn doelbewuste maatregelen om de accu minder te beschadigen. Zo zijn auto's vaak uitgerust met actieve koeling en zijn snelladers bij een laadvermogen van meer dan 150 kW uitgerust met watergekoelde laadkabels. Hoewel snelladen dus niet direct schade toebrengt dankzij de toepassing van veiligheidsystemen kan laden met gelijkstroom wel worden gezien als extra belasting voor het accupakket. Feitelijk is langzamer laden beter maar het betekent niet dat snelladen slecht is. In de loop van de tijd zal de batterij iets afnemen in capaciteit. Maar dankzij het gebruik van verschillende
veiligheidssystemen zal de afname in bereik in de praktijk lange tijd niet merkbaar zijn.