Blog Layout

11 januari 2022

Tast het snel opladen van mijn accu de levensduur aan?

Wie in het bezit is van een volledig elektrische auto heeft vast wel eens gebruik gemaakt van een snellader. Even een korte koffie pauze, de auto aan de laadpaal en na een halfuurtje kun je weer met een bijna volle accu op pad.  En .... nog altijd voordeliger dan benzine of diesel. Kortom, alleen maar voordelen. Of toch niet? Er zijn berichten te lezen over snelladen en hoe dit de levensduur van de accu kan aanpassen. Kloppen deze berichten en is snelladen daadwerkelijk schadelijk voor de accu van mijn elektrische auto? En tast het snel laden van de batterij de levensduur aan?

FastNed locatie Oostende (B)

Hoe slecht is het snelladen van een batterij voor de EV?

Iedereen met een smartphone kent het wel. Na de aankoop gaat de batterij met gemak de hele dag mee maar na verloop van tijd moet de telefoon duidelijk vaker aan de lader. Het opladen van de telefoon kan invloed hebben op de levensduur van de batterij. Feitelijk geldt dit voor alle apparaten met een batterij en dus ook elektrische auto's. Maar in tegenstelling tot telefoons en laptops gaan de Lithium-Ion batterij van een elektrische auto veel langer mee. Dit moet ook wel, want als er nog slechts de helft van de batterijcapaciteit zou overblijven zou dit flinke invloed hebben op de restwaarde van EV's. Gelukkig beseffen autofabrikanten dit ook en doen er alles aan om de levensduur van een batterij zo veel mogelijk te verlengen. Voor het opladen passen de fabrikanten de nodige veiligheidssystemen toe om schade te voorkomen en daarmee de levensduur te verlengen.

Hoe kun je beschadiging bij het snelladen voorkomen?

Wie wel eens gebruikt heeft gemaakt van een snellader zal het vast zijn opgevallen: de laadsnelheid neemt drastisch af wanneer de batterij voor meer dan 80% geladen is. Ook duurt het een stuk langer om de auto van 0% tot zo'n 15% te laden. Dit heeft niet zo zeer met de accu zelf te maken. Het zijn doelbewuste maatregelen om de accu minder te beschadigen. Zo zijn auto's vaak uitgerust met actieve koeling en zijn snelladers bij een laadvermogen van meer dan 150 kW uitgerust met watergekoelde laadkabels. Hoewel snelladen dus niet direct schade toebrengt dankzij de toepassing van veiligheidsystemen kan laden met gelijkstroom wel worden gezien als extra belasting voor het accupakket. Feitelijk is langzamer laden beter maar het betekent niet dat snelladen slecht is. In de loop van de tijd zal de batterij iets afnemen in capaciteit. Maar dankzij het gebruik van verschillende veiligheidssystemen zal de afname in bereik in de praktijk lange tijd niet merkbaar zijn.

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: