Al sinds het begin van het autotijdperk kwamen de modellen uit in alle soorten en maten. Dat is met de komst van de elektrische auto niet veranderd. Veel aandacht wordt besteed daarbij aan de grote EV's. Ogenschijnlijk van minder belang lijkt de compacte elektrische auto. Maar schijn bedriegt. Er is juist veel belangstelling voor de modellen uit het A-segment. Een belangrijke reden hiervoor is dat de combinatie van een klein formaat met elektrische aandrijving zeer veel rijgemak brengt, zeker in de stad! Wij zetten de kleinste elektrische auto's die in Nederland rondrijden op een rij. Criteria daarbij zijn vooral het formaat en de inhoud van de kofferruimte met achterbank in gebruik (niet ingeklapt).
Kleine modellen die net buiten de boot vallen zijn de Dacia Spring Electric en de Mini Cooper Electric, hoewel ze qua lengte onder de 4 meter zijn gebleven. Ook de Citroën ë-C3, de BMW i3 en de Peugeot e-208 die (iets) langer zijn dan 4,0 meter, ontbreken in de lijst. Bij deze opsomming zijn de elektrische brommobielen zoals de Opel Rocks-e, Microlino en de Citroën My Ami niet inbegrepen.
Dat we hier met een broertje van de Abarth 500e te maken mag duidelijk zijn. Zo zijn beide modellen even breed op 1,68 meter. Ook is de wielbasis van 2,32 meter hetzelfde. De kofferruimtes zijn net als hun benzinevariant even groot op 185 liter. Dit is opvallend kleiner dan de 3 kleinste EV's die rond de 250 liter zitten. Toch zijn er ook verschillen tussen beide modellen. De Fiat 500e is 4 centimeter korter en 11 millimeter minder hoog. Door een lager gewicht en kleinere elektromotor heeft deze stadsauto zo'n 90 kilometer meer bereik dan de Abarth 500e. Vermeldenswaard is nog dat we de 500e ook kennen van de EV's met opvallende portieren.
Hoewel de Twingo Electric anderhalve centimeter korter is dan de Fiat heeft het wel een 17 centimeter grotere wielbasis. Ook kan het meer bagage verstouwen dankzij een kofferbak van 240 liter. De Twingo is iets korter en minder breed dan de Fiat en de Abarth, al scheelt het niet veel. Het Franse model is niet meer in productie en kan alleen nog uit voorraad worden verkocht. Net als bij de Renault 5 wil de fabrikant ook de Twingo als retro-EV herintroduceren. Dat zou dan in 2026 moeten gebeuren. Gezien de prijs van de R5 rond de 25.000 ligt kon die van de Twingo wel eens richting rond de 20.000 gaan. De actieradius ligt met 190 kilometer wat aan de lage kant.
Helaas is ook de Volkswagen e-Up niet meer in productie en kan hij alleen nog uit voorraad worden verkocht. De e-Up kwam in 2016 op de markt en was in eerste instantie niet zo'n succes vanwege het lage bereik van 100 kilometer. Daar kwam in 2019 verandering in door een forse upgrade. De laatste versie is van begin 2023. Deze heeft een accu van 37 kWh waarmee je een range hebt van 260 kilometer (WLTP). Deze stadrakker was erg succesvol. Ongeveer 100.000 stuks zijn ervan verkocht. Die populariteit zie je terug op de occasionmarkt, want het model blijkt zeer aantrekkelijk. Voor een prijs rond de 17 á 18K kun je een goed exemplaar van de laatste upgrade in de wacht slepen. De e-Up is het laagste model met een hoogte van 1504 millimeter. Het verschil met het hoogste model uit de top 5 is 5 centimeter. Volkswagen blijft zich in het compacte A-segment manifesteren en doet dat met de ID2.all die in 2025 op de markt zal verschijnen.
Een duidelijke winnaar als het gaat om de meest compacte EV is met afstand de Smart EQ Fortwo. Deze 2-zitter is van Mercedes-Benz en is met 2,695 meter ruim 90 cm kleiner dan de nummer twee van het stel. Opvallend genoeg is de kleinste auto uit de top5 ook de hoogste. De draaicirkel is weer het kortst, dankzij een wielbasis van 1,87 die daarmee onder de 2 meter blijft. Ondanks de kleine afmetingen heeft de Fortwo toch nog een kofferruimte van 260 liter. Niet zo gek, want de achterbank ontbreekt. Het bereik van de EQ Fortwo ligt rond de 135 kilometer. Als één van de weinige EV's wordt de stadsrakker ook als elektrische cabrio uitgeleverd. Het model is niet meer in productie. Door een samenwerkingsverband tussen Mercedes-Benz en het Chinese Geely rijden zijn opvolgers smart#1 en smart#3 inmiddels ook al rond.