Ooit gehoord van de Mennekes-stekker? Of de Yazaki-stekker? Er zijn veel verschillende
laadkabels om je elektrische auto mee op te laden met verschillende stekkers. Alleen al de combinaties van thuisladen, publiek laden of snelladen tegenover de mogelijkheden (of beperkingen) van de laadvoorziening per auto leiden tot talrijke combinaties. Dat er tegenwoordig meerdere stekkertypes zijn heeft te maken met de historie van de elektrische auto (denk aan land van herkomst) en de ontwikkeling van de laadtechniek. Deze heeft natuurlijk niet stil heeft gestaan het afgelopen decennium, integendeel. De twee bekendste stekkers zijn de CCS en Chademo. Maar er is meer. In deze blog zetten we de laadkabels met stekkers op een rij. In Europa onderscheiden we de 5 meest gangbare types.
Mensen die weinig rijden (en laden) en wiens dagelijkse beslommeringen niet aan een strak tijdschema zijn gebonden kunnen gewoon op het stopcontact laden. Maar ideaal is het niet. Het laden gaat tergend langzaam.
Laden gaat met laadkabel type 1. De stekker aan de autolaadpoort wordt ook wel
Yazaki
genoemd. Omdat je op een stopcontact maximaal 3,7 kW kunt laden heeft de laadkabel een begrenzing van 2,3 kW. Laden op het stopcontact is per definitie laden op wisselstroom (AC). De stekker van de laadkabel die het stopcontact in gaat heet
Schuko. Dit komt van het Duitse Schutz-Kontakt wat zoveel betekent als 'beschermcontact'.
Laadkabel type 2 wordt gebruikt om te laden vanaf een laadpaal. En dan hebben we het over de laadpaal aan huis of de publieke laadpaal (zoals ook de parkeergarages). Voor de stekker aan autolaadpoort wordt ook de veelgebruikte naam Mennekes-stekker gehanteerd. Laadkabels van het type 2 zijn voorzien van een In-cable-control-box (ICCB) techniek die zorgt voor een gecontroleerde energievraag om overbelasting van het electriciteitsnetwerk te voorkomen.
De Mennekes-stekker is in 2014 door de Europese Commissies aangewezen als de standaardstekker voor elektrische auto's. De Type 2-stekker is geschikt voor verschillende laadsnelheden. Er kan tot 22kW mee worden geladen (AC). Thuisladen gaat (veelal) tot 3,6 kW of 11kW, afhankelijk of er een 1-fase of 3-fase (1x16A of 3x16A) aansluiting is geïnstalleerd. Om te voorkomen dat de stoppen thuis doorslaan wordt het aangeraden een thuislader met Dynamic Load Balancing aan te schaffen.
Meer weten? Lees
over de
onderlinge verschillen tussen laadkabels type 1 en type 2.
Soms wordt dit laadkabel type 3 genoemd, maar dat is onterecht. Laadkabel type 3 komt voor in Frankrijk en Italie. Voor vakantiegangers naar Zuid-Europa wellicht goed om te weten, maar hier gaat het om CCS dat staat voor Combined Charging System. Met CCS hebben we het over snelladen. Dit betekent impliciet dat we met gelijkstroom te maken hebben.
De CCS-stekker is sinds 2017 de standaard in Europa voor het snelladen. De CCS-stekker kun je zien als een type 2-stekker met aan de onderkant een uitbreiding van 2 extra contactpinnen. Deze pinnen zijn de DC-connectoren en zorgen ervoor dat met gelijkstroom (DC) kan worden geladen. Op een laadingang van type 3 past ook de type 2-stekker, alleen laad je dan met wisselstroom (en duidelijk minder snel).
De ChadeMO-stekker is net als CCS alleen geschikt voor gelijkstroom. De CCS-stekker en CHAdeMO-stekker sluiten niet op elkaar aan. Een CHAdeMO-stekker past dus niet op de CCS-lader en andersom. Dit zal geen probleem zijn, want snellaadstations bieden beide laadmogelijkheden aan. CHAdeMO wordt veel gebruikt voor de wat oudere EV's. De algemene opinie is dat de
CHadeMO het in de toekomst zal afleggen tegen de CCS en dat de laatstgenoemde de definitieve standaard wordt. Belangrijkste verschil tussen
verschil tussen CHAdeMO en CCS is dat je met CCS veel sneller laadt.
Van Tesla is bekend dat ze een eigen
Supercharger
laadnetwerk (DC) hebben. Tesla-rijders hebben daarmee het voordeel dat ze overal kunnen laden. Overigens laat Tesla tegenwoordig ook de elektrische auto van andere automerken toe tot hun netwerk. De Tesla-stekker verschilt duidelijk ten opzichte van CCS en CHAdeMO. Veel Tesla’s hebben een eigen laadaansluiting, afhankelijk van het model. De Tesla Model s en Model X hebben nog een Tesla-stekker waarmee naast de Tesla Superchargers ook geladen kan worden aan Tesla Destination Chargers (AC). Maar ook Tesla gaat in Europa over op de Europese standaard. Andersom gaan andere automerken in de VS over naar de Tesla-aansluiting. Alle exemplaren van de Tesla Model 3 en Tesla Model Y beschikken inmiddels over CCS Combo stekker. Wie zijn Tesla Model S of X aan een ‘normale’ AC-lader wil opladen, heeft daarvoor een laadkabel of adapter nodig.