Blog Layout

26 juli 2024

Laadpaalfile | wat als teveel auto's tegelijk willen laden?

Ook deze zomer gaat Nederland weer massaal naar Zuid-Europa en weer terug. Als bezitter van een elektrische auto loop je de kans dat je in de file terecht komt. Een laadpaalfile, wel te verstaan. We kennen al het fenomeen ‘range anxiety’, oftewel ‘laadstress’. Nu kunnen we een nieuw woord aan het EV-vocabulaire toevoegen: de laadpaalfile. Veel elektrische rijders gaan richting de zon en de bergen. Anderen komen terug. Er zal een forse druk ontstaan op de huidige laadinfrastructuur in met name Zuid-Duitsland en Frankrijk. Vandaag gaan we in op dit nieuwe fenomeen. En we geven een aantal tips om het fileleed te voorkomen of te verzachten.

reclame camperverhuurbedrijf

Laadpaalfile | opletten in Duitsland en Frankrijk

Voor een doordeweekse dag of weekend is Duitsland voldoende uitgerust met laadpalen. Ook Frankrijk is begonnen aan een flinke inhaalslag. Veel andere landen, waaronder Spanje en België, zijn ook begonnen aan de opbouw van de laadinfrastructuur, al dan niet ’geholpen’ door de Europese wetgeving. Ten opzichte de landen om ons heen is Nederland erg vooruitstrevend op gebied van elektrisch rijden. De Nederlandse EV-rijder kent doorgaans geen wachttijden bij het laden. Een goede laadinfrastructuur met landelijke dekking is er al. Ook zijn veel EV-bezitters in het bezsit van een laadpaal aan huis. En met de relatief korte afstanden in Nederland komt men de dag wel door.

 

Maar die EV-bezitter gaat nu een lange reis maken. En niet als enige. Er gaat massaal geladen worden op de Duitse Autobahn en de Franse Route du Soleil. Op een snellaadnetwerk dat daar op dit moment nog niet toe is berekend. Een ‘zwarte zaterdag of zondag’ voor de elektrische rijder zullen we regelmatig gaan horen. Gelukkig zijn er steeds meer laadpalen bijgekomen en gaat het snelladen steeds sneller. Ook tonen de laadpalen in het buitenland duidelijk minder verstoringen, maar het komt helaas nog wel voor. Een gunstige ontwikkeling in Nederland is dat de niet-Tesla bezitters gebruik kunnen maken van het uitgebreide Tesla Supercharger netwerk. Ondanks deze positieve ontwikkelingen moeten we niet vergeten dat ook het aantal elektrische auto’s verder stijgt. Het laatste jaar is het aantal in Nederland met zo’n 20 tot 25% gestegen. We zitten in een groeistuip die een nieuwe uitdaging vormt, zoals op het vlak van het laden. Maar beschouw dit als een aanloopprobleem van het elektrisch rijden. Neemt niet weg dat het natuurlijk erg vervelend is wanneer je in de laadpaalfile staat. Toch zijn deze bijverschijnselen nodig om een volgende stap te zetten in de elektrificatie van het wagenpark. Er is namelijk maar één grote noodzaak: een verdere en vooral forse uitbreiding van de laadinfrastructuur. Een versnelling hierin ontstaat vooral onder hoge druk. Een druk die bijvoorbeeld ontstaat wanneer er sprake is van een piek in de vraag. 

FastNed snellaadstation Kreuz Hilden. Hoe meer laadstations des te minder laadpaalfiles.

Tips om de laadpaalfile zo veel mogelijk te voorkomen

Moeten we ons dan maar als gewillig slachtoffer achteraan aansluiten in de laadpaalfile? Geheel voorkomen zal lastig zijn, maar er is wel iets aan te doen. Zie hier een aantal tips.

 

  • probeer te spreiden door bijvoorbeeld een etmaal eerder of later gaan
  • Lukt dit niet, zorg er dan voor dat je juist wat eerder laadt waardoor je de eerste drukte (het moment dat de meeste Nederlanders gaan laden) kunt omzeilen. Download een handige app waarmee je inzicht van de laadpalen in de buurt.
  • Ga je overnachten, kijk dan op voorhand of je bij de accommodatie kunt laden of dicht in de buurt. 
  • En misschien wel de belangrijkste: baseer je op de feiten en plan hierop je reis. Heb je iets achter de auto? Houd er dan vooral rekening mee dat het bereik van de auto stukken lager ligt.
  • Zorg ervoor dat je altijd een alternatieve laadstop voor handen hebt. Heb je dit niet, juist dan kun je laadstress krijgen. Een volledig lege accu, dat wil je niet hebben
  • Plan de rest van de reis opnieuw wanneer je onderweg genoodzaakt bent van je eerste plan af the wijken.
  • Een optie is het om van de snelweg te gaan. Maar houd er rekening mee dat je niet de enige zult zijn. En juist van de snelweg af zul je veel tegemoet komend EV-verkeer treffen dat ook wil laden.
  • Houd er verder rekening mee dat het filerijden uit zichzelf ook weer impact heeft op de actieradius.
  • Een ander aspect dat los staat van de files maar niet onbelangrijk is, betreft het bezit van de juiste laadpassen. Die van de ANWB kun je in heel Europa gebruiken. De grote jongens zoals Shell Recharge en Ionity hebben een zeer groot Europees netwerk. Een grote aanbieder in Duitsland is Maingau. Kijk op voorhand dat je goed zit met jouw laadpas.

Deel het bericht

Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: