Ook deze zomer gaat Nederland weer massaal naar Zuid-Europa en weer terug. Als bezitter van een elektrische auto loop je de kans dat je in de file terecht komt. Een laadpaalfile, wel te verstaan. We kennen al het fenomeen ‘range anxiety’, oftewel ‘laadstress’. Nu kunnen we een nieuw woord aan het EV-vocabulaire toevoegen: de laadpaalfile. Veel elektrische rijders gaan richting de zon en de bergen. Anderen komen terug. Er zal een forse druk ontstaan op de huidige laadinfrastructuur in met name Zuid-Duitsland en Frankrijk. Vandaag gaan we in op dit nieuwe fenomeen. En we geven een aantal tips om het fileleed te voorkomen of te verzachten.
Voor een doordeweekse dag of weekend is Duitsland voldoende uitgerust met laadpalen. Ook Frankrijk is begonnen aan een flinke inhaalslag. Veel andere landen, waaronder Spanje en België, zijn ook begonnen aan de opbouw van de laadinfrastructuur, al dan niet ’geholpen’ door de Europese wetgeving. Ten opzichte de landen om ons heen is Nederland erg vooruitstrevend op gebied van elektrisch rijden. De Nederlandse EV-rijder kent doorgaans geen wachttijden bij het laden. Een goede laadinfrastructuur met landelijke dekking is er al. Ook zijn veel EV-bezitters in het bezsit van een laadpaal aan huis. En met de relatief korte afstanden in Nederland komt men de dag wel door.
Maar die EV-bezitter gaat nu een lange reis maken. En niet als enige. Er gaat massaal geladen worden op de Duitse Autobahn en de Franse Route du Soleil. Op een snellaadnetwerk dat daar op dit moment nog niet toe is berekend. Een ‘zwarte zaterdag of zondag’ voor de elektrische rijder zullen we regelmatig gaan horen. Gelukkig zijn er steeds meer laadpalen bijgekomen en gaat het snelladen steeds sneller. Ook tonen de laadpalen in het buitenland duidelijk minder verstoringen, maar het komt helaas nog wel voor. Een gunstige ontwikkeling in Nederland is dat de niet-Tesla bezitters gebruik kunnen maken van het uitgebreide
Tesla Supercharger netwerk. Ondanks deze positieve ontwikkelingen moeten we niet vergeten dat ook het aantal elektrische auto’s verder stijgt. Het laatste jaar is het aantal in Nederland met zo’n 20 tot 25% gestegen. We zitten in een groeistuip die een nieuwe uitdaging vormt, zoals op het vlak van het laden. Maar beschouw dit als een aanloopprobleem van het elektrisch rijden. Neemt niet weg dat het natuurlijk erg vervelend is wanneer je in de laadpaalfile staat. Toch zijn deze bijverschijnselen nodig om een volgende stap te zetten in de elektrificatie van het wagenpark. Er is namelijk maar één grote noodzaak: een verdere en vooral forse uitbreiding van de laadinfrastructuur. Een versnelling hierin ontstaat vooral onder hoge druk. Een druk die bijvoorbeeld ontstaat wanneer er sprake is van een piek in de vraag.
Moeten we ons dan maar als gewillig slachtoffer achteraan aansluiten in de laadpaalfile? Geheel voorkomen zal lastig zijn, maar er is wel iets aan te doen. Zie hier een aantal tips.