De ontwikkelingen op het gebied van snelladen volgen elkaar in rap tempo op. Waar de eerste elektrische auto's het moesten doen met een maximaal laadvermogen van zo'n 50 kW is inmiddels een laadvermogen van 350 kW niet meer ondenkbaar. De hogere laadvermogens van nieuwe elektrische auto's zijn te danken aan 800V-techniek. Maar wat is dat precies? En wat zijn de verschillen ten opzichte van opladen met 400V?
Elektrische auto's kennen twee manieren van opladen. Opladen middels wisselstroom (AC) of middels gelijkstroom (DC). Opladen met gelijkstroom noemen we ook wel snelladen. De meeste elektrische auto's kunnen snelladen en maken gebruik van 400V-techniek. Omdat de vraag naar sneller opladende auto's stijgt zijn autofabrikanten genoodzaakt om oplossingen te verzinnen. Om dit te realiseren dient meer stroom naar de batterij te stromen. Dit heeft als nadeel dat dikkere laadkabels nodig zijn. Een andere oplossing is het verhogen van de spanning. Hierdoor wordt de stroom verlaagd en is er minder weerstandsverlies en warmteverlies. Dit resulteert erin dat opladen met 800V twee keer zo snel verloopt als opladen met 400V.
Naast minder energieverlies en dubbel zo snel opladen met dezelfde laadkabels heeft opladen met 800V meer voordelen. De actieradius van een elektrische auto neemt toe omdat de auto's in de basis lichter zijn. De benodigde kabelbomen in de auto zijn dunner en de batterij is afgestemd om stroom efficiënter op te slaan. Dankzij 800V opladen is het mogelijk om laadvermogens te bereiken tot zo'n 360 kW. Omgerekend is dat ongeveer in 3 minuten tot 100 kilometer bereik bijladen. Het is niet ondenkbaar dat in de toekomst elektrische auto's zullen komen die de 800V-techniek overstijgen en opladen met 1000V introduceren. De eerste elektrische auto die met 900V kan opladen is de Lucid Air.
Naar verwachting zullen steeds meer elektrische auto's gebruik van maken van 800V-techniek. Dit zal resulteren in korte laadtijden en een grotere actieradius. Ook zullen de ontwikkelingskosten verder dalen, op dit moment is 800V namelijk duur om te produceren.
Steeds meer elektrische auto's kunnen opladen met 800V en hierdoor hogere laadsnelheden bereiken. Onder andere de
Hyundai Ioniq 5, de gloednieuwe
Hyundai Ioniq 6, de
Porsche Taycan,
Audi e-tron GT,
Lucid Air
en de
Kia EV6
maken gebruik van 800V. Ongetwijfeld zullen er steeds meer elektrische auto's volgen die deze techniek toepassen.