Range Anxiety, ofwel de angst voor te weinig actieradius, was een paar jaar geleden toch wel een dingetje. In de afgelopen jaren is de actieradius van elektrische auto's echter fors toegenomen. Minimaal 400 kilometer actieradius is toch eerder regel dan uitzondering. Goed, op papier misschien maar zonder al te zware rechtervoet kom je toch een behoorlijk eind op een enkele lading. Ook het steeds verdere groeiende, en inmiddels dekkende, netwerk laadpalen en snelladers draagt bij dat range anxiety in de vergetelheid raakt. Ondanks dat ben je misschien wel benieuwd
wat je moet doen wanneer je met een een lege accu komt te staan.
Met een benzine of dieselauto komt het natuurlijk ook wel eens voor. "Dat haal ik nog wel tot het volgende tankstation", en vervolgens een kilometer aan de wandel met een jerrycan. Niet ideaal maar met een elektrische auto is een jerrycan vullen met elektriciteit een onuitvoerbare opgave. Wie echter wel eens met geknepen billen heeft gezeten met de pijl van brandstofmeter diep in het rood zal zijn opgevallen dat er toch altijd een 'noodvoorraad' brandstof aanwezig is. Tuurlijk, ietsje eerder de afslag nemen en de lokale pomphouder verblijden met absurde bedragen is misschien een betere optie maar toegegeven, wie is het niet overkomen? Ook elektrische auto's zijn voorzien van een dergelijke noodvoorraad. Zelfs wanneer de EV al eventjes op 0% staat is er een aantal kilometers uitpersen vaak nog wel haalbaar. Het is alleen wel een stuk onhandiger. Waar je een benzine of diesel auto binnen een minuutje weer volgooit is dit bij een elektrische auto niet het geval. Niet omdat deze geen hoge laadvermogens kan halen maar omdat de batterij van een elektrische auto een feature heeft ingebouwd om de accucapaciteit te waarborgen. Hierdoor gaat het opladen tot 10% en de laatste 10-20% vaak een stuk langzamer. Dit alles zodat de accu zijn sterkte kan behouden.
Maar hoe ver komt een elektrische auto nog nadat de 0% op het display te zien is? Dat valt moeilijk in te schatten. Dit is volledig afhankelijk van het type auto, de weersomstandigheden en het rijgedrag. Reken echter niet op meer dan 5 kilometer. En beter nog, zoek een snellader zodra de auto 10% aangeeft. Nog even los van de spanning, je zult ook wel willen gaan laden, want de EV doet tegenwoordig heel wat irritante bellen af gaan wanneer je onder de 10% komt te zitten.
Kom je nou toch langs de weg te staan dan is het verhaal niet veel anders dan bij een ICE. De auto zal afgesleept moeten worden. Probeer dit niet zelf met een andere auto maar bel altijd een pechdienst of de mobiliteitsservice van het merk van jouw auto. Een elektrische auto kan namelijk vaak niet zomaar worden gesleept door andere auto's. Dit heeft vaak te maken met het regeneratief remsysteem van de EV of zelfs PHEV. De fabrikant van de auto geeft vaak adviezen in het boekje van de auto en een pechhulp kan je gelukkig verder helpen.