De begrippen elektrische auto en actieradius zijn welhaast onafscheidelijk geworden. Waar enkele jaren geleden de strijd om het meeste vermogen werd gestreden gaat het heden ten dage om de meeste kilometers op een volle lading. Autofabrikanten maken op dit gebied flinke sprongen. Nadat de gloednieuwe
Mercedes-Benz EQS SUV recentelijk nog Tesla aftroefde,
mogen de Duitsers vandaag de beker weer af staan.
Ditmaal aan Lucid dat met de Air op zijn beurt het volgende record met de grootste actieradius binnenhaalde.
Wie nog nooit van Lucid gehoord heeft hoeft zich niet te schamen. Het merk heeft namelijk nog geen enkele elektrische auto de weg op gestuurd. Achter de schermen gebeurt er echter bijzonder veel. Lucid Motors, zoals het merk voluit heet, is van plan op korte termijn een volledig elektrische limousine op de markt te brengen. De Lucid Air, een auto die moet gaan concurreren met de Tesla Model S, Mercedes EQS, Porsche Taycan en Audi e-tron GT.
De CEO achter het merk is Peter Rawlinson, voormalig VP Engineering bij Tesla. Rawlison werkte onder andere aan de Tesla Model S. De kennis is dus in huis. De reserveringen van het eerste wapenfeit, de Lucid Air, ook overigens. Maar nu het belangrijkste nieuws: de Lucid Air heeft een EPA-test, de Amerikaanse versie van de WLTP-testcyclus, mogen ondergaan. En de resultaten zijn boven verwachting! Waar het merk eerder aangaf een range van ongeveer 700 kilometer te kunnen halen kwam de Amerikaanse EPA-test uit op een actieradius van een dikke 830 kilometer. Kijk, dat schiet lekker op.
In Amerika zijn de regels nog een stukje strenger dan in Europa. De EPA-methode is wellicht realistisch maar volgens de huidige WLTP-methode zou de actieradius zelfs ruim boven de 900 kilometer uit moeten komen. Natuurlijk, in de praktijk zal je dit niet snel halen maar het is toch een fijn gegeven dat je de meeste snelladers links kan laten liggen. Klinkt allemaal goed toch?
Voor je direct het merk belt om een bestelling te plaatsen moeten we er wel bij vermelden dat de auto in kwestie, de Lucid Air Dream Edition Range, inmiddels is uitverkocht. De 933 pk sterke limousine is tevens het topmodel. Ongetwijfeld dat verdere productie van de uitvoering in de komende jaren wel weer opgeschaald zal worden. Maar niet getreurd, de Lucid Air komt in onnoemelijk veel smaken op de markt. Direct onder de Dream Edition Range is namelijk de Air Grand Touring te vinden met een EPA-range van 825 kilometer. Nog altijd ruim meer dan de 770 kilometer van de Mercedes EQS.
De Air Grand Touring krijgt de beschikking over 800 pk. Ook nog eens meer dan voldoende om menig supercar het snot voor de ogen te rijden. Een trapje lager op de ladder vinden we de Air Touring met 620 pk en 650 kilometer actieradius. Nog altijd meer vermogen dan een Mercedes E63S AMG en hoogstwaarschijnlijk net zoveel rijbereik. Vind je dat allemaal wat teveel van het goede kun je opteren voor de Air Pure. Deze 'instapper' is voorzien van 480 pk en eveneens 650 kilometer actieradius.
En jawel, het merk komt ook naar Nederland. Lucid Motors weet te melden dat de eerste auto's op z'n vroegst in 2022 in Europa moeten aankomen. Of het direct alle uitvoeringen betreft is nog niet duidelijk. Wel kunnen we de richtprijzen voor de Amerikaanse markt omrekenen naar euro's. Het zal ongetwijfeld in 2022 afwijken maar een indicatie kan geen kwaad.