Maserati Gran Turismo Folgore rijdt niet meer op brandstof
Een handjevol autofabrikanten weet een auto in de markt te zetten die simpelweg perfect is en door de jaren heen vrijwel niet weet te verouderen. De Maserati Gran Turismo is er zo één. Werkelijk alles klopt aan de Italiaanse schone. De perfecte lijnen, de heerlijke V8, en fantastisch geluid en voortreffelijke rijeigenschappen. Natuurlijk zijn er auto's die sneller en verfijnder rijden, goedkoper zijn in verbruik en onderhoud maar de Maserati Gran Turismo is bij uitstek de auto die je door de Italiaanse bergwegen wil rijden. Helaas lijkt er dan toch een einde te komen aan een tijdperk. De Gran Turismo krijgt een vervanger. We gooien het hoge woord er maar vast uit: de heerlijke V8 keert niet terug.
De nieuwe Gran Turismo Folgore, zoals de auto voluit gaat heten krijgt een volledig elektrische aandrijflijn.
Iconische uiterlijk van de Maserati Gran Turismo blijft grotendeels behouden
De Maserati GranTurismo is het paradepaardje van het beroemde Italiaanse merk. De sportwagen werd in 2007 aan de wereld getoond. Naast het oogverblindende design waar de Italianen wel raad mee weten was ook onderhuids de GT een heus pareltje. Onder de kap van de brandstofvariant huist een 4.2 liter V8 afkomstig uit de schappen van Ferrari. De achtcilinder produceert minimaal 405 pk. Alles bij elkaar al een pretpakket van jewelste. Maar er is meer. De Maserati GranTurismo is bij uitstek een van de best klinkende auto's ter wereld. De combinatie van comfort, prestatie en een fantastisch geluid maakt de auto de perfecte keuze voor een roadtrip langs de Italiaanse kust.
En toch gaat al dit moois veranderen. En dan hebben we het niet alleen over de elektrisch aandrijving. De nieuwe generatie modellen dient ook aan de veel andere standaards te voldoen. Gelukkig kunnen we bij Maserati spreken van een geslaagd nieuw ontwerp. Uiteraard, smaak is een relatief begrip, maar aangezien de nieuwe sportwagen zijn iconische uiterlijk grotendeels lijkt te behouden en het originele ontwerp bij velen in de smaak viel durven we te zeggen dat het ontwerp volstaat.
Wat betreft de aandrijving kunnen we kort zijn: de Gran Turismo Folgore is volledig elektrisch. Daar is op dit moment ook zo'n beetje alles mee gezegd. Maserati geeft voorlopig nog niks prijs over de specificaties en actieradius van het nieuwe wapenfeit. Is de heerlijke benzinemotor dan helemaal verleden tijd? Nee, de Gran Turismo keert ook terug met een brandstofmotor. Of dit eveneens een V8 gaat zijn is vooralsnog onbekend.
Meer elektrische Maserati's zullen volgen
Met de naam Folgore wil het Italiaanse merk de weg vrij maken naar elektrische auto's. Vanaf 2030 wil het merk uitsluitend voertuigen op stroom aan de man brengen, te beginnen met de Gran Turismo Folgore. Daarna volgt de Grecale Folgore, een volledig elektrische SUV die onder de Levante gepositioneerd zal worden. Hoewel we nog even moeten wachten op het eindresultaat deelt Maserati alvast de nodige beelden van de gloednieuwe Maserati Gran Turismo Folgore. Overigens zijn de velgen speciaal voor de elektrische modellen. Je hoort ons niet klagen wanneer je besluit deze te vervangen voor een bestaand setje originele Maserati Gran Turismo velgen. In Nederland gaat de elektrisch Turismo voor net geen twee ton van de hand.