De IAA autobeurs in München lijkt een behoorlijk Duits feestje te worden. We zien de ene na de andere Duitse bolide voorbij komen. Gelukkig hebben niet alle andere merken de fysieke autobeurs opgegeven. Renault doet namelijk vrolijk mee en presenteert de langverwachte nieuwe Megane E-tech . En geheel volgens huidige maatstaven
is deze hatchback volledig elektrisch.
De Renault Mégane kennen we allemaal als stationwagen en populaire hatchback. Al jaren doet de Fransoos dienst als schappelijke geprijsde allrounder in het middensegment. De auto wist meermaals de verkoopcijfers flink op te krikken door flinke financiële voordelen voor leaserijders. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en is de auto hopeloos verouderd. En dan bedoelen we niet de uitstraling, het infotainment (wel een beetje overigens) of de prettige benzinemotoren. Nee, de Renault Mégane zoals we hem kennen is alles wat een consument juist niet meer wil in 2021. Een stationwagen en benzine of dieselmotoren? Leg dat maar eens uit tijdens het buurtfeestje. Dat hebben ze bij Renault ook geweten. Daarom is de nieuwe Mégane alles wat de consument
wel wil. Volledig elektrisch ... check. Een crossover. Check. Voldoende range. Check. Ondanks dat de auto oogt als een ware crossover is het feitelijk gezichtsbedrog. Het merk spreekt zelf namelijk van een hatchback. Toch staat de auto iets hoger op zijn poten dan de gemiddelde hatchback. En dat is handig voor het opbergen van de accu's. Die accu is overigens 40% kleiner dan in de Renault Zoe en zelfs de dunste accu van het moment.
Ook van binnen krijgt de elektrische Renault een flinke makeover. Een 12,3 inch dashboard display en 12 inch multimediaschem moet zorgen voor het nodige vermaak. Android Auto is bijvoorbeeld standaard evenals geïntegreerde Google services. De bekleding van het instapmodel is volledig gemaakt van 100% gerecyclede materialen. De bagageruimte is in totaal 440 liter. Wanneer de auto naar ons land zal komen en wat de prijzen zullen zijn van de gloednieuwe Renault Mégane E-tech zal op een later moment worden gedeeld.