Mercedes is hard op weg naar een volledig elektrisch modellengamma. Inmiddels kennen we de EQA, EQB, EQC, EQE, EQT en EQS. Na de luxe sedan EQS en de sportieve sedan EQE gaat binnenkort de EQS SUV het daglicht zien. Dit volgende elektrische model voor het premiumsegment is gebaseerd op de EQS limousine. Net als zijn limousine broer is de auto vanaf de bodem ontwikkeld als volledig elektrische auto. En dat heeft zijn voordelen. Meer ruimte, snel opladen en een grote actieradius. En vooral van dat laatste kom je in de EQS SUV niets te kort, gezien zijn actieradius van liefst 770 kilometer.
Vrijwel iedere EV van het Duitse merk krijgt het herkenbare uiterlijk, dat dus ook geldt voor de EQS SUV. Ook van binnen is het geen directe verrassing. Die is namelijk gelijk aan de EQS zoals we die al kennen: een overdaad aan luxe, enorme schermen en zeer comfortabele stoelen. De EQS SUV meet 5,13 meter lang en is 1,95 meter breed. Zijn hoogte is 1,72 en zijn wielbasis meet een niet malse 3,2 meter. Gelet op afmetingen zie je nog de meeste overeenkomsten met de GLS, hoewel de GLS het nog altijd doet met brandstofmotoren. De EQS SUV is
geschikt voor 7 personen en gaat de strijd aan met onder andere
BMW iX en de Tesla Model X.
De EQS SUV komt direct op de markt in twee smaken met de EQS SUV 450+ als instapmodel. Dankzij een enkele elektromotor op de achteras krijg je de beschikking over 355 pk en 568 Nm koppel. Dankzij een vermogen van 360 pk sprint de SUV in 6,7 seconden naar de 100 km/uur. De actieradius gaat volgens de fabrikant richting de 630 kilometer. De 450 is beschikbaar in de Luxury Line en als AMG-line waar de ene meer op luxe en de andere meer op sportiviteit gefocust is.
Een stapje hoger staat de EQS SUV 580 4MATIC die enkel beschikbaar is als AMG-line. Deze vierwielaangedreven variant krijgt twee elektromotoren waarvan een op de vooras en de andere op de achteras. Daarmee komt het totale vermogen uit op 536 pk en 858 Nm koppel. Onder de gunstigste omstandigheden haalt de 580 4Matic een rijbereik van 770 kilometer. Er zijn nieuwe versies van de EQS sedan die we in een later stadium ook nog wel verwachten voor de EQS SUV. Denk aan een Business Line pakket als instapper, een Luxury Line pakket voor de EQS 580 en een
AMG EQS 53. Ook een EQS 500 als middenmoter met 449 pk is nu beschikbaar voor de EQS sedan, dus die zal de SUV ook wel ontvangen in een later stadium.
Op het gebied van opladen volgt Mercedes de wensen van de markt. Zowel de EQS 450+ als de EQS 580 4MATIC heeft het prima voor elkaar. Een 3 fase lader met een maximaal laadvermogen van 11 kW is standaard. Daarmee is het 115 kWh grote accupakket binnen 11 uur en 45 minuten geladen. Snel laden kan ook. Met een maximaal laadvermogen van 200 kW duurt het ongeveer een half uur om tot 80% te laden. Het elektrovermogen van de 450+ is 360 pk, die van de 580 4Matic is met 544 pk duidelijk een tandje sterker.
Mercedes spreekt van een actieradius 'van meer dan 600 kilometer voor de krachtigste variant'. Dat wordt mogelijk gemaakt door een accupakket van 107,8 kWh. Ter vergelijking: in de reguliere EQS 450+ is een actieradius mogelijk van maximaal 770 km ver. Wat betreft het snelladen pakt Mercedes wederom flink uit.
Voor Japanse kopers komt het Duitse merk overigens met een extra functionaliteit. In dat land krijgt de EQS de beschikking over
bi-directioneel opladen. Ofwel, de auto kan stroom uit de accu´s terug leveren aan het net.
Feitelijk is de EQS SUV niet veel meer dan een EQS limousine met verhoogde koets. Wel is de SUV goed voor 7 zitplaatsen en heeft ie een ruimere kofferbak. De prijs is niet mals. Zijn vanafprijs is bijna € 121.000. De gloednieuwe Mercedes-Benz EQS SUV moet nog dit jaar op de markt verschijnen. Vergelijk dat eens met de pijs van de EQS limousine van ruim € 106.000. Dan hebben we het overigens wel over de Business Line versie. Als die er ook is voor de SUV zal ook de SUV in prijs gaan zakken.