Nu ook Mercedes-Benz volop meedoet in de wedloop van elektrisch rijden konden we er op wachten dat ook de sportieve AMG-modellen de V8 zouden inruilen voor een accupakket. Nadat we vorige week konden kennismaken met
de eerste plug-in hybride Mercedes-AMG GT 63 E Performance,
is het vandaag tijd voor de eerste volledig elektrische AMG, dit is de EQS 53 AMG 4MATIC+.
Een ware primeur, dat is de EQS 53 AMG 4MATIC+. Uiteraard dient de gloednieuwe en recent onthulde hybride EQS als basis voor deze sportieve variant. Het was geen geheim dat Mercedes uiteindelijk zou komen met een elektrische AMG. De specificaties liegen er niet om. Goed, de brullende V8 heeft plaats moeten maken voor een 107,8 kWh accupakket maar in prestaties valt er bijzonder weinig te klagen. Allereerst de 0-100 km/u sprint. Deze is in 3,8 seconden achter de rug. Tenminste, dat is zonder het optionele AMG Dynamic Plus pakket. Selecteer je deze optie, dan is het mogelijk om binnen 3,4 seconden naar de honderd te sprinten. Mits de accu voor minimaal 80% opgeladen is. De topsnelheid zit op 250 km/u.
De EQS 53 AMG heeft twee elektromotoren op de vooras en de achteras. Dankzij de 4MATIC viervieraandrijving ligt de auto als een blok op de weg. Dat is ook wel nodig gezien het standaard vermogen van 658 pk. En ja, we zeggen standaard, met het AMG Dynamic Plus pakket stijgt niet alleen de sprinttijd en topsnelheid maar ook het vermogen stijgt naar een duizelingwekkende 761 pk en 1020 Nm koppel! Heeft dit alles ook invloed op het rijbereik? Nou, wie het vermogen continu flink aanspreekt zal niet bijzonder ver komen. Mercedes gaf voor de reguliere EQS een bereik van maximaal 770 kilometer op. In de 53 AMG trim blijft daar 526 tot 580 kilometer van over.
Een belangrijk gegeven van de AMG modellen is natuurlijk beleving. Het geluid is daar een groot onderdeel van. Door het gebrek aan ene benzinemotor komt dit natuurlijk wel te vervallen. Mercedes heeft daar een oplossing voor bedacht in de vorm van een 'krachtig en sonoor' geluid wat te horen is over de speakers. Met het Dynamic Plus pakket komt daar zelfs een extra geluid bij.
Verder moet een AMG natuurlijk te herkennen zijn aan het unieke design en flinke bumpers. Dat is in het geval van de EQS 53 AMG toch wat minder. Door de verticale strepen in de 'grille' heeft het Merk toch het herkenbare AMG-front willen aanbrengen en een subtiele spoiler laat eveneens weten dat je hier niet met een standaard EQS van doen hebt.
In het interieur zijn meer verschillen merkbaar ten opzichte van de nieuwe Mercedes-Benz EQS. Daar zien we AMG-sportstoelen met logo's, een carbon look inleg en het AMG sportstuur met alcantara. Verder zien we de nodige rode accenten zoals de stiksel en zal het grote LCD scherm automatisch dimmen wanneer een bestuurder afgeleid kan worden. Dit alles is mogelijk via een camera in het interieur. Of de EQS 53 AMG het voorlopige topmodel blijft is nog even afwachten. In de wereld van benzine AMG's kennen we namelijk nog extra modellen zoals de 63 en 63S. Wie weet volgt er dus nog een extra sportieve EQS 63 AMG.
Inmiddels weten we ook wat het speelgoed mag gaan kosten. Mercedes wil graag dat je voor het topmodel minimaal €172.010 overmaakt. Daarmee is de elektrische AMG exact €13.000 duurder dan het huidige topmodel, de EQS 580 4Matic AMG Line. Voor dat geld krijg je wel de nodige AMG toevoegingen waaronder variabele AMG Performance 4Matic+-vierwielaandrijving en het adaptieve, lucht geveerde onderstel AMG Ride Control+, Hyperscreen en Digital Light. Zowel de EQS 350 als de EQS 53 AMG zijn per direct te bestellen.