De tegenwoordig Chinese autofabrikant MG kan er trots op zijn. Als eerste kwamen zij met een elektrische stationwagon, de MG 5 Electric. Lange tijd gaven autofabrikanten prioriteit aan de hatchbacks en de SUV's. Vooral ook omdat de SUV goed verkoopt en er nog een aantrekkelijke marge op zit. Gezien het feit dat het ontwikkelen van een elektrische auto enorme investeringen met zich mee brengt lag het voor de hand eerst hier de focus te leggen. Nu de elektrische sector meer groeit, worden de eerste investeringen terugverdiend. Dit maakt het mogelijk dat de EV's voor betaalbaardere prijzen in de verkoop gaan.
Inmiddels vindt er een inhaalslag plaats. Concurrenten dienen zich aan. Inmiddels zijn er
meerdere elektrische stationwagons op de markt. Een goed voorbeeld is de
Peugeot e-308. Andere voorbeelden zijn de Opel Astra Tourer en de
Audi A6 Avant e-tron. Ook is er nog de
Porsche Taycan Sport Turismo, maar of dat een stationwagon is zijn de meningen over verdeeld.
Er bestaan twee uitvoeringen van de MG 5 Electric, te weten de Comfort en de Luxury. Beide modellen worden in een Standard Range en een Long Range versie uitgebracht. De Comfort heeft Vehicle-to-Load (V2L). De Luxury is een wat luxere sportievere versie maar de V2L ontbreekt. Het trekgewicht van beide modellen is 500 KG. De modellen laden redelijk snel. Met de snellader lukt het om de accu in ruim 40 minuten van leeg naar 80% te brengen.
De Comfort en Luxury Standard Range hebben een batterij van 50 kWh en een elektromotor van 177 pk. Het bereik is 320 km. De Long Range voor beide modellen heeft een grotere accu van 61 kWh. De motor brengt een iets lager vermogen van 156 pk. De actieradius is met 400 km wat groter dan de standaardversie.
Voor een elektrische auto heeft de MG5 Electric betaalbare prijzen. De Comfort kost € 34.585 en de Luxury kost €36.085. Op de prijs kan stationwagon zeker goed concurreren. Ook qua ruimte doet de MG5 niet onder voor de concurrent. Op gebruikersgemak is het allemaal wat minder bij de MG. De bediening van de technologie is wat simpel en doet goedkoop aan. Daar legt MG5 het duidelijk af ten opzicht van andere merken. Vermeldenswaard is ook het feit dat het voertuig de beschikking heeft over het vehicle-to-load systeem. Al met al is de MG 5 electric niet top-of-the-bill maar voor redelijke prijs kun je wel een behoorlijke goede standaard elektrische stationwagon bemachtigen.