MG was ooit een Britse fabrikant van sportwagens. Inmiddels maakt het elektrische auto's onder Chinese vlag. Toen het herboren MG in 2019 een elektrische crossover op de markt bracht bleek dit concept direct aan te slaan. De ZS EV, zoals het model gedoopt werd, deed het eigenlijk best aardig in Nederland. Een betaalbare elektrische auto met voldoende ruimte en een prima range. Maar de ontwikkelingen gaan hard. Een actieradius van 300 kilometer is tegenwoordig alweer achterhaald.
De MG ZS EV heeft daarom een facelift ondergaan.
Niet alleen het bereik is toegenomen, ook laadt de vernieuwde versie sneller en heeft het model een volledig nieuwe neus.
We spreken wel over een range van 300 kilometer maar de MG ZS EV kwam slechts 263 kilometer op een enkele lading. En dat was helaas niet het enige minpuntje. Het opladen verliep behoorlijk langzaam door het gebrek aan een 3-fase lader. Met de facelift maakt het Chinese merk met Britse genen heel wat goed. Te beginnen met de uitvoeringen. De vernieuwde MG ZS EV komt als Standard Range ne Long Range op de markt. De Standard Range is eigenlijk de versie zoals we de ZS EV nu kennen. Maar wel met een upgrade. De accu is nu 50,3 kWh groot en een
WLTP bereik van 320 kilometer is mogelijk. Voorheen was dit nog 44,5 kWh en 263 kilometer actieradius. Nog niet om over naar huis te schrijven maar toch een flinke verbetering. Waar de MG ZS EV pas echt potten gaat breken is met de Long Range. Deze krijgt een 70 kWh accu wat een bereik van 440 kilometer volgens WLTP-meetmethode mogelijk moet maken. Daarbij krijg je ook standaard een 3-fase lader. Kijk dat schiet lekker op!
Naast de technische verbeteringen is ook het in-en exterieur weer helemaal modern. De MG ZS EV krijgt een nieuwe neus. Het merk heeft het aangedurfd om van de traditionele grille af te stappen en een gesloten grille te monteren. Daarnaast krijg je nu LED koplampen met een gewijzigd design. De voorbumper is eveneens nieuw en het laadklepje zit niet langer verborgen achter het logo maar er naast. Aan de achterzijde krijgt de ZS EV een nieuwe achterbumper en gewijzigde LED-units. Het interieur krijgt, net als het nieuwe topmodel de Marvel R, vanaf heden standaard een digitaal display. Het infotainmentsysteem is aangepakt en meet nu 10,1 inch in plaats van 8 inch. Een andere leuke feature is de toevoeging van het Vehicle-to-Load (V2L) systeem. Waarmee andere elektrische apparaten via de auto geladen kunnen worden.
Samengevat is de elektrische cross-over sterk verbeterd. Maar is de auto ook voor de zakelijke rijder nog interessant? MG weet hoe het werkt om klanten aan zich te binden met lagere prijzen. En zelfs met de aankomende veranderingen rondom bijtelling voor 2022 blijft het voertuig interessant, ook voor de zakelijke rijder. De MG ZS EV Standard Range met 320 kilometer range krijgt een vanafprijs van €30.990. Voor de MG ZS EV Long Range met 440 kilometer bereik moet je minimaal €34.990 bij de dealer achterlaten.Daarmee is de MG ZS EV Long Range de goedkoopste elektrische auto met meer dan 400 kilometer actieradius!
De eerste versie van de MG ZS dateert van 2019. Hoog tijd voor een upgrade zou je zeggen. En dat gaat in oktober 2024 gaat gebeuren, die overigens niet volledig elektrisch aangedreven. De hybride zal een vermogen krijgen van zo'n 200 pk en gaat rijklaar voor € 36.650 de deur uit.