MG is onderdeel van het Chinese moederconcern SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation) en heeft onlangs de prijzen van de MG4 Electric gepubliceerd. Duidelijk is dat de MG4 Electric goed kan concurreren vanwege de scherpe prijsstelling. De MG4 Electric is een compacte, volledig elektrische hatchback en is de eerste van een reeks MG-modellen die op basis van het nieuwe, intelligente MSP (Modular Scalable Platform) wordt gebouwd. De hatchback kenmerkt zich door een uitgesproken design, een innovatieve aandrijfsystemen en een goed gebruiksgemak. Het accupakket zit in de vloer verwerkt en drijft de achterwielen aan. Daardoor ligt de auto goed op de weg en vertoont het een prima rijgedrag.
De MG4 scherp is geprijsd, zo zegt men. We toetsen deze bewering aan de praktijk door de prijzen te vergelijken tussen drie MG4-uitvoeringen en twee directe concurrenten. De drie MG4-uitvoeringen zijn de Standard, Comfort en Luxury. De Comfort is op aantal aspecten uitgebreid ten opzichte van de Standard, zoals een groter bereik,
V2L-voorbereid en het sneller kunnen laden door de 11kW-boordlader. Op zijn beurt biedt de Luxury ten opzichte van de Comfort de volgende extra's:
warmtepomp, accuverwarming, stoelverwarming en een 360-graden camerasysteem. Voor de twee directe concurrenten van de MG4 begeven we ons in het belangrijke C-segment, het segment dat de compacte middenklasse vertegenwoordigt. We pikken hier de
Volkswagen ID3 Pro en de
Renault Megane E-Tech tussen uit. Om de prijzen in perspectief te plaatsen nemen we naast de prijzen tevens de accucapaciteit, het bereik en de kracht van de elektromotor mee. Zie de onderstaande tabel voor de vergelijking.
accu cap. | bereik | elektromotor | prijs vanaf | laadsnelheid (AC) | laadsnelheid (DC) | acceleratie | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MG4 Standard | 51 kWh | 350 km | 170 pk | € 30.785 | 6,6 kW | 117 kW | 7,7 sec |
MG4 Comfort | 64 kWh | 450 km | 204 pk | € 34.285 | 11 kW | 131 kW | 7,9 sec |
MG4 Luxury | 64 kWh | 450 km | 204 pk | € 36.285 | 11 kW | 131 kW | 7,9 sec |
Volkswagen ID.3 Pro | 58 kWh | 520 km | 145 pk | € 38.390 | 11 kW | 124 kW | 9,6 sec |
Renault Megane E-Tech EV40 | 40 kWh | 370 km | 131 pk | € 37.590 | 22 kW | 85 kW | 10.0 sec |
De vergelijking van de onderlinge uitvoeringen van de MG4 Electric biedt geen verrassingen. Dit is een kwestie van beoordelen of het prijsverschil met een hogere uitvoering wordt waargemaakt. Mocht je bijvoorbeeld het snelladen belangrijk vinden, zou dat de doorslag kunnen geven om naar de Comfort of de Luxury te gaan vanwege de aanwezige 3 fasen boordlader. Ten opzichte van de ID.3 en de Megane E-Tech is het vergelijk al wat lastiger. Op prijs gaat de MG4 erg goed. Alle MG4-uitvoeringen zijn goedkoper dan de basisvariant van de Volkswagen en de Renault. Dit is toch veelzeggend.
Bij andere keuzefactoren spelen persoonlijke voorkeuren al meer een rol. Vind je het bereik van belang, dan zou de ID.3 de doorslag kunnen geven. De Megane valt wel iets uit de toon. Tenzij snelladen voor jou erg belangrijk is. Kijk dan wel goed uit naar de mogelijkheden. Momenteel komt het erg weinig voor dat je thuis 22 kW kunt laden. Een 3-fasen aansluiting met 32A is dan nodig. Prijs is een belangrijke wegingsfactor bij de aanschaf van een auto. Het betekent dat de MG4 Electric een geduchte concurrent gaat worden in het c-segment.