Het is druk in EV-land, gisteren konden we kennis maken met de
MG 5 Electric
en verschenen de eerste beelden van de
KIA EV6. Vandaag is het de beurt aan BMW. De Duitse autofabrikant trekt namelijk de doeken van de gloednieuwe iX ! En daarbij presenteren ze voor het gemak ook alvast de Nederlandse prijs . En alsof het niets is worden ook de eerste beelden van de
BMW i4 sedan vrijgegeven.
BMW meldt als eerst dat het getoonde model op de foto's nog een pre-productiemodel is. Hoewel de auto zich in de laatste ontwikkelingsfase zit kunnen dus nog kleine zaken veranderen voor dat de serieproductie gaat starten. Veel zal het model overigens niet meer afwijken. Inmiddels kent iedereen de grille van de
7-serie of nieuwe 4-serie. Wat varianten betreft kun je kiezen uit de BMW iX xDrive50 en iX xDrive40. De xDrive50 is voorzien van vierwielaandrijving en beschikt over 500 pk. De sprint naar 100 kilometer per uur is binnen vijf seconden achter de rug. Dit alles heeft de iX xDrive 50 te danken aan een accu met een capaciteit van meer dan 100 kWh. Het totaalpakket zorgt voor een bereik van meer
dan 600 kilometer.
De tweede variant, de xDrive40, moet het doen met 300 pk en doet een seconde langer over de sprint naar de honderd. De accucapaciteit bedraagt in dit geval 70 kWh. Met een accucapaciteit
van 400 kilometer valt
er alsnog weinig te klagen.
Zo af en toe moet zo'n EV ook aan de stekker. Dat hoeft overigens niet lang te duren. Beide uitvoeringen kunnen snelladen. Voor de BMW iX xDrive50 kan dat met een laadvermogen van 200 kW. Binnen ongeveer 40 minuten is de auto weer tot 80% geladen. De iX xDrive40 moet het doen met een laadvermogen van 150 kW. Wat betreft AC-laden deelt BMW nog geen cijfers maar verwacht minimaal een 11 kW laadpoort. Tijdens het opladen kom je niks te kort. Het futuristische interieur is voorzien een 12,3 inch display voor de bestuurder en een 14,9 inch groot infotainmentsysteem, welke gebruik zal maken van het nieuwe iDrive 8 besturingssysteem. Uiteraard meld BMW trots dat er veel duurzame en natuurlijke materialen zijn gebruikt.
En wat mag de elektrische iX gaan kosten? Volgens BMW ligt de prijs in lijn met de X5. De iX xDrive40 krijg je mee vanaf € 87.000. Wie € 105.500 achterlaat bij de dealer ontvangt de 500 pk sterke iX xDrive50. Beide uitvoeringen moeten vanaf eind 2021 te vinden zijn bij de dealers.