Allereerst is er de prijs. Het merk biedt de upgrade namelijk aan voor ongeveer 150.000 euro. Jawel, een hoop geld maar de gemiddelde koper van dergelijke sportwagens zal ergere afschriften hebben meegemaakt. Hoe dan ook, voor het bedrag van een nieuwe Porsche mag je natuurlijk het een en ander verwachten. Meer rijbereik op de elektromotor misschien?
Nou nee, met de oude kwam je al niet bijzonder ver (ongeveer 12 kilometer), de nieuwe brengt je amper 3 kilometer op een volle lading. Toegegeven niemand koopt een McLaren P1 om er volledig elektrisch mee te rijden maar echt een upgrade is dit moeilijk te noemen. Zijn er dan nog voordelen? De accu is lichter geworden. Waar de vorige een gewicht haalde van 100 kilo weegt de nieuwe slechts 45 kilogram. De gewichtsbesparing moet goed zijn voor een tijdswinst van 0,4 seconden op de sprinttijd van 0 naar 300 kilometer per uur. Niet naar de 100 km/u of 200 km/u. Nee, 0,4 seconden tijdswinst van 0 naar 300 kilometer per uur. Juist.
Wij kunnen niets anders dan concluderen dat het een waardeloze upgrade betreft. Een bedrag van anderhalve ton aftikken voor een kleinere accu met minder actieradius en een uiterst minimale prestatieverbetering. Onze gouden tip: koop van die anderhalve ton een fraaie EV voor de dagelijkse ritjes. Waarschijnlijk hou je genoeg over voor de brandstofkosten van de P1.