De McLaren P1 is een fantastisch staaltje techniek. De Plug-In Hybride supercar verscheen in 2013 op de markt. Gefortuneerde kopers moesten snel hun slag slaan want meer dan 375 stuks wilde de Britse autofabrikant er niet produceren. Destijds was je voor de Twin-Turbo V8 minimaal €1.030.000 kwijt. Dat is nog zonder opties. Een beetje P1 verliet de showroom voor gemiddeld zo'n €1,2 miljoen. Daar kreeg je ook heel wat voor terug. Bizarre snelheid bijvoorbeeld. De P1 wist namelijk in 2,8 seconden naar de 100 km/u te lanceren en een top van 349 km/u aan te tikken. Nog altijd vooruitstrevende cijfers.
Inmiddels is de McLaren P1 negen jaar oud (hoewel dat moeilijk te zien is) en komt McLaren met een upgrade voor de elektromotor. Hoewel upgrade? Wij noemen het eerder een flinke downgrade. En hier is waarom.
Allereerst is er de prijs. Het merk biedt de upgrade namelijk aan voor ongeveer 150.000 euro. Jawel, een hoop geld maar de gemiddelde koper van dergelijke sportwagens zal vaker dergelijke afschriften zien. Hoe dan ook, voor het bedrag van een nieuwe Porsche mag je natuurlijk het een en ander verwachten. Meer rijbereik op de elektromotor misschien? Nou nee, met de oude kwam je al niet bijzonder ver (ongeveer 12 kilometer), de nieuwe brengt je amper 3 kilometer op een volle lading. Toegegeven niemand koopt een McLaren P1 om er volledig elektrisch mee te rijden maar echt een upgrade is dit moeilijk te noemen.
Zijn er dan nog voordelen? Het gewicht van de accu is lager. Waar de vorige 100 KG was, weegt de nieuwe slechts 45 KG. De gewichtsbesparing moet goed zijn voor een tijdswinst van 0,4 seconden op de sprinttijd van 0 naar 300 kilometer per uur. Niet naar de 100 km/u of 200 km/u. Nee, 0,4 seconden tijdswinst van 0 naar 300 kilometer per uur. Wij kunnen niet anders concluderen dan dat het een nietszeggende upgrade is. Een bedrag van anderhalve ton aftikken voor een kleinere accu met minder actieradius en een zeer beperkte prestatieverbetering. Onze gouden tip: koop van die anderhalve ton een fraaie EV voor de dagelijkse ritjes. Waarschijnlijk hou je genoeg over voor de brandstofkosten van de P1.