Naast het aantal personenauto's met stekker stijgt ook de vraag naar emissievrije bedrijfswagens. Hoewel er best wel een paar elektrische bestelwagens te krijgen zijn is het aanbod nog niet om over naar huis te schrijven. Reden is vaak dat de actieradius bij de meeste modellen tegenvalt ten opzichte van de oude vertrouwde dieselmotoren. Daar heeft Opel echter de oplossing voor gevonden met de nieuwe Vivaro door zowel elektrisch te rijden als op waterstof! De medium
bestelwagen met waterstofvariant gaat door onder de naam Opel Vivaro-e HYDROGEN.
Veel ondernemers zien het elektrisch rijden wel zitten maar hikken aan tegen de laadtijd. Hoewel laadtijden steeds korter worden gaat het nog niet snel genoeg. Immers, (laad)tijd is geld. Waterstof lijkt een interessant alternatief. Net als benzine en diesel wordt waterstof getankt. Binnen enkele minuten is je tank weer gevuld. Maar helaas komt waterstof nog niet echt van de grond. Het netwerk aan vulpunten is te klein en er is een zeer beperkte keus in automodellen die op waterstof rijden. Opel moet dit ook gedacht hebben en wil het beste van twee werelden combineren. Daarom presenteren ze vandaag de Opel Vivaro die gebruik maakt van zowel elektriciteit als waterstof. Specifiek gericht op de kilometervreters die geen tijd hebben om te wachten op het laden van de batterij.
De Vivaro-e is te krijgen in diverse uitvoeren en lengtematen. De kleinste variant is 4,6 meter lang en heeft een laadinhoud van 4,6 m³ tot 5,1 m³. De middelste variant is 4,95 meter lang en heeft een laadinhoud van 5,8 m³. De grootste lengtevariant meet 5,3 meter en komt met een laadinhoud van 6,6 m³. De bestelwagen is verkrijgbaar met twee chassislengtes met een laadruimte van 5,3 of 6,1 kubieke meter en een laadvermogen tot 1000 KG. De tank gaat niet ten koste van de laadruimte.
Heel lang hoeven we niet te wachten op de Opel Vivaro-e HYDROGEN. De prijzen beginnen vanaf € 71.500 excl. BTW.
De brandstofcel levert een elektrovermogen van 45 kW. Het gecombineerde vermogen is 136 pk. En de oplaadtijd? Die is slechts 3 minuten! Dit is uiteraard te danken aan de waterstoftank. Vergelijk dat met de batterij van 10,5 kWh die een half uur nodig heeft om te laden. Deze accu is goed voor 50 kilometer elektrische range. Een volle H2-tank vult het bereik aan met 350 kilometer.
De elektrische variant biedt keuze uit twee accupakketten, een 50 kWh of 75 kWh. De Vivaro-e met 75 kWh accupakket schopt het tot 330 kilometer (WLTP). Standaard is de middelgrote bedrijfswagen voorzien van een 7,4 kW (1-fase) onboardlader waarmee in 7 uur en 15 minuten (50 kWh variant) of 10,5 uur (75 kWh variant) geladen kan worden. Een 11 kW (3-fase) onboardlader is optioneel en versnelt de laadtijden naar respectievelijk 5 uur (50 kWh variant) of 7 uur (75 kWh variant). Aan een snellader kan de elektrische Opel een laadvermogen van 100 kW bereiken waarmee in 30 tot 45 minuten tot 80% geladen kan worden. De Opel Vivaro-e is 50 kWh is verkrijgbaar vanaf € 38.400 exclusief btw. Zijn grotere broer begint bij € 43.400 excl. BTW.