Blog Layout

mei 17, 2021

Opel Vivaro Hydrogen is hybride maar dan op waterstof

Naast het aantal personenauto's met stekker stijgt ook de vraag naar emissievrije bedrijfswagens. Hoewel er best wel een paar elektrische bestelwagens te krijgen zijn is het aanbod nog niet om over naar huis te schrijven. Reden is vaak dat de actieradius bij de meeste modellen tegenvalt ten opzichte van de oude vertrouwde dieselmotoren. Daar heeft Opel echter de oplossing voor gevonden met de nieuwe Opel Vivaro door zowel elektrisch te rijden als op waterstof! De bestelbus met waterstofvariant gaat door onder de naam Opel Vivaro-e HYDROGEN.

Nieuwe Opel Vivaro: elektriciteit en waterstof

Veel ondernemers zien het elektrisch rijden wel zitten maar hikken aan tegen de laadtijd. Hoewel laadtijden steeds korter zijn is het nog niet interessant genoeg. En dat geldt zeker voor de bestelbussen. Voor de bedrijfswagen geldt dat nog veel meer, want (laad)tijd is geld. Waterstof lijkt een interessant alternatief. Net als benzine en diesel wordt waterstof getankt. Binnen enkele minuten is je tank weer gevuld. Maar helaas komt waterstof nog niet echt van de grond. Het netwerk aan vulpunten is te klein en er is een zeer beperkte keus in automodellen die op waterstof rijden. Opel moet dit ook gedacht hebben en wil het beste van twee werelden combineren. Daarom presenteren ze vandaag de Opel Vivaro die gebruik maakt van zowel elektriciteit als waterstof. Specifiek gericht op de kilometervreters die geen tijd hebben om te wachten op het laden van de batterij.

Actieradius en specificaties

Jawel, natuurlijk hebben we de belangrijkste cijfers ook voor je. Allereerst de actieradius, deze bedraagt 400 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. De brandstofcel levert een elektrovermogen van 45 kW. En de oplaadtijd? Die is slechts 3 minuten! Dit is uiteraard te danken aan de waterstoftank. Vergelijk dat met de batterij van 10,5 kWH die een half uur nodig heeft om te laden. Deze accu is goed voor 50 kilometer elektrische range. Een volle H2-tank vult het bereik aan met 350 kilometer. De bestelwagen is verkrijgbaar met twee chassislengtes met een laadruimte van 5,3 of 6,1 kubieke meter en een laadvermogen tot 1000 KG. De tank gaat niet ten koste van de laadruimte. Heel lang hoeven we niet te wachten op de Opel Vivaro-e HYDROGEN. De bedrijfswagen moet namelijk vanaf de herfst verkrijgbaar zijn. De prijzen beginnen vanaf € 26.750. Daarmee is hij wel iets duurder dan de elektrische Vivaro-e.


Deel het bericht

Iemand heeft verschillende eurobiljetten in de hand
door Mindert Westra 17 mei, 2024
Nu het akkoord op hoofdlijnen door het nieuwe kabinet is getekend is het de vraag wat dit betekent voor de elektrische auto.
Een rode Renault Scenic E-Tech rijdt door een heuvelachtig landschap
door Mindert Westra 16 mei, 2024
De Europese prijs van de auto van het jaar 2024 gaat naar de Renault Scenic. Wat maakt deze auto zo bijzonder?
Tesla Model S Yoke-stuur
door Mindert Westra 09 mei, 2024
Dankzij de Tesla is de elektrische auto duidelijk op de kaart gebracht. In deze blog gaan we in op alle modellen die Tesla in Nederland heeft uitgebracht.
De voorkant van een Volkswagen ID.7 Tourer die geparkeerd staat voor een muur van stenen
door Mindert Westra 07 mei, 2024
We kunnen weer een nieuwe elektrische stationwagon verwachten. Dit is de Volkswagen ID.7 Tourer. En relatief gezien is hij niet duur.
Meer artikelen
Share by: