Of je nou voor of tegenstander bent van elektrisch rijden je ontkomt er niet meer aan tegenwoordig. Autofabrikanten hebben, mede door de druk om onze CO2 uitstoot terug te dringen, de zware taak om in sneltreinvaart brandstofmotoren uit te faseren en daarvoor in de plaats auto's met een elektrische aandrijflijn aan te bieden. Dat lukt meer dan behoorlijk. In Nederland kopen we massaal een elektrische auto en in landen als Noorwegen is een brandstofauto bijna een museumstuk te noemen. Niettemin blijft het voor de aloude autoliefhebber soms moeilijk om afscheid te nemen van bepaalde modellen. De brandstofmotor is namelijk jarenlang onlosmakelijk verbonden geweest met de rijbeleving en karakter van de auto. Dat geldt ook voor de Porsche 718. Hoewel de huidige generatie het moet doen met overwegend viercilinders blijft het een geweldige rijdersauto.
Toch neemt Porsche rigoureuze stappen in hun plannen om voor 2030 ruim 80% van de nieuwe verkochte auto's te elektrificeren. De nieuwe Porsche 718 komt terug als EV.
Wat we precies kunnen verwachten is nog niet helemaal duidelijk. Het staat vast dat Porsche in staat is om bijzonder goede elektrische auto's te bouwen. Dat bewijst de Taycan. Naast de Taycan komt binnenkort ook een
elektrische Macan. Goed, nu wil het zo zijn dat een grote sedan en een premium SUV niet in eerste instantie het doel hebben om maximaal plezier en rijbeleving te bieden. Iets wat de Porsche 718 juist wel als grote taak heeft. De verwachtingen zijn dus hoog. We mogen nog wel een aantal jaar genieten van de huidige generatie 718 voordat deze met pensioen gestuurd zal worden. Vooralsnog valt er dus nog altijd te kiezen voor de geweldige 4.0 zescilinder boxermotor. Kleine tip: gewoon kopen. Met een beetje geluk zijn ze straks meer geld waard. Mochten benzineauto's nou helemaal verbannen worden is er vast nog wel een museum te vinden die de auto wil overnemen.