Vorige week werden de eerste EL8-modellen afgeleverd bij ons en onze zuiderburen. De oplevering vond plaats
in Utrecht in één van de HUB's die NIO heeft ingericht voor het verwisselen (swappen) van de batterij. De elektrische NIO EL8 is een royale SUV. Daar waar veel gemiddelde SUV's geschikt zijn voor 5 inzittenden weet NIO zicht te onderscheiden door een SUV aan te bieden voor 6 personen. Verder biedt de wagen veel comfort en gebruikersgemak.
Met zijn aerodynamische ontwerp, krachtige prestaties, luxueuze interieur en tal van technologische voorzieningen lijkt de EL8 de nieuwe standaard te zetten voor elektrische auto's. Tegenover al dit moois staat wel een stevig prijskaartje. De prijs van het instapmodel loopt vanaf EUR 83.900.
Ook aan de EL8 zie je de herkenbare stijl van NIO terug. Zijn moderne krachtige uitstraling dankt het aan het karakteristieke X-Bar-design, de opvallende Shark Nose, slanke Double Dash-koplampen, 22-inch lichtmetalen velgen en Brembo-remklauwen. De 5 meter lange SUV wordt geleverd in vijf verschillende kleuren en is voorzien van comfortabele stoelen, gemaakt van duurzame materialen in warme kleuren. Standaard is een panoramische schuifdak aanwezig. De EL8 rijdt bijzonder comfortabel dankzij tal van technologische voorzieningen. Zo heeft het 33 geïntegreerde camera's en sensoren die de rijvaardigheid en het veilig rijden ondersteunen. Bijvoorbeeld de slimme Matrix LED-koplampen waarmee vooral 's nachts veiliger kan worden gereden. Tevens wordt LiDAR-technologie ingezet die afstand tot een aankomend object meet middels laserpulsen. Updates worden over-the-air doorgegeven. NIO heeft zijn eigen besturingssoftware geïnstalleerd onder de naam Banyan.
Van binnen kan er op de tweede zitrij gekozen worden voor enerzijds een middenconsule die is voorzien van draadloos laden en een geïntegreerde koelkast of anderzijds voor een middenpad waardoor de achterste zitrij toegankelijker is. In geval er gekozen is voor de de middenconsole, is de derde zitrij eenvoudig te bereiken door de stoelen van de tweede zitrij te laten kantelen middels de zogenaamde Easy-Entry-knop. Om extra bagageruimte te creëren kan de achterste bank worden dichtgeklapt. Als de derde zitrij ook in gebruik is blijft er slechts een kleine bagageruimte over. Zeker bij 6 inzittenden (die bagage bij zich hebben) is dat een beperking.
Onder de motorkap schuilt een krachtige 100 kWh accu die een bereik levert van 510 kilometer (WLTP). Verder heeft de sportieve auto een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 4,1 seconden. Best een prestatie voor een auto die meer dan 2.500 KG weegt. De elektrische aandrijfsystemen werken extra efficiënt door het vermogen te verdelen over een 180 kW sterke magneetmotor op de vooras en een inductiemotor van 300 kW op de achteras. Gecombineerd levert deze powerbak een vermogen van ruim 650 pk.
Het rijden moet een lust zijn voor de bestuurder. Maar liefst 10 rijmodi worden ondersteund, zoals voor elk weertype, of voor het trekken van een zware aanhager of bij de keus of je comfortabel wilt rijden dan wel in een sportmodus. De One-Pedal-Driving functie is aanwezig. Hiermee kun je stoppen zonder te schakelen tussen gas- en rempedaal.
NIO heeft zwaar geïnvesteerd in het optimaliseren van de aerodynamica. Het resultaat is een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van slechts 0,25. Deze lage weerstand maakt de EL8 niet alleen zuiniger in verbruik, maar ook stiller en stabieler bij hogere snelheden. Het stroomverbruik van de auto ligt tussen de 21 en 23 kWh per 100 kilometer. Ondanks dat de auto beschikt over V2X-faciliteiten waaronder vehicle-to-infrastructure (VTI) en vehicle-to-Network (VTN), ontbreekt de vehicle-to-grid voorziening.