Peugeot 2008 1.2 PureTech GT-Line
- benzine
- 23.200 km
- bouwjaar 2020/10
- 131 pk
EUR 22.000
De markt voor elektrische auto's begint volwassen te raken. Een belangrijk criterium daarbij is dat er voldoende aanbod is van tweedehandse auto's. Dat aanbod begint gestaag te groeien. Het moment lijkt dus aan te breken dat kopers van tweedehandse auto's de overweging kunnen maken om elektrisch te gaan rijden in plaats van doorgaan met brandstof. Zoals altijd speelt het kostenplaatje daarin een belangrijk rol.
Wat is voordeliger: elektrisch rijden of rijden op brandstof?
De keuze voor elektrisch rijden wordt vaak gemaakt omdat het beter is voor het milieu. Hoewel dat een prima motivatie is laten we dit milieuaspect achterwege. We belichten enkel het financiële plaatje op basis van criteria als de aanschafprijs, afschrijving, wegenbelasting, onderhoudskosten en het tanken of laden. Dat doen we aan de hand van twee occasions uit de praktijk.
Om een correct en onafhankelijk vergelijk te kunnen opstellen gebruiken we voor dit voorbeeld twee voertuigen die op het moment van schrijven daadwerkelijk te koop staan. Verder moeten we bepaalde uitgangspunten aanhouden, zoals de afstand die jaarlijks gereden wordt en over welke termijn voeren we de vergelijking. Onderstaande cijfers staan voor gemiddelden. Zeker bij het berekenen van de laadkosten van de elektrische auto moet een slag om de arm worden gehouden, omdat een ieder weer anders laadt. De voorgeschreven berekening is bedoeld om een indicatie af te geven. Ongetwijfeld zal de werkelijke situatie bij elke lezer net weer even wat anders zijn. We gaan uit van de volgende waarden (cijfers juli 2024):
- Adviesprijsbenzine Euro 95: €2,18. Lokaal tarief ligt doorgaans onder de 2 euro. Wij houden € 1,95 aan.
- Gemiddelde prijs per kWh - huishouden incl. BTW en energiebelasting: € 0,27
- Gemiddelde prijs per kWh - publiek laden): € 0,55 *)
- Gemiddelde prijs per kWh - snelladen: € 0,82 *)
Voor een volledige vergelijking worden de volgende parameters aangehouden:
- Jaarkilometrage particulier: 12.000 km
- Bezit van de auto: 3 jaar
- Aantal schadevrije jaren: 5
- Woonachtig in Utrecht
*) Tarieven variëren sterk en zijn afhankelijk van de locatie en de tarieven van aanbieders
Voor een eerlijk vergelijk hebben we twee auto's geselecteerd van hetzelfde bouwjaar, een redelijk gelijke kilometerstand en een soortgelijke uitvoering. We vergelijken de Peugeot 2008 met de
Peugeot e-2008.
Peugeot 2008 1.2 PureTech GT-Line
- benzine
- 23.200 km
- bouwjaar 2020/10
- 131 pk
EUR 22.000
Peugeot e-2008 EV GT Allure 50 kWh
- elektrisch
- 28.650 km
- bouwjaar 2020/08
- 136 pk
EUR 23.950
Het gebruik van de benzine-Peugeot is 5,9 liter per 100 km. Op een jaarkilometrage van 12.000 km komt dit neer op een verbruik van 708 liter brandstof. Tegen het tarief van € 1,95 liggen de brandstofkosten op jaarbasis op € 1.381. Het verbruik van de elektrische Peugeot ligt complexer. Zo maken de rijomstandigheden veel impact. Rijd je in de zomer of met winterse omstandigheden? En rijdt je in de stad of op de snelweg? En laad je (eventueel met zonnepanelen) of laad je publiek of aan de snellader? Gemiddeld gaan we uit van een gecombineerd verbruik in de zomer van 145 Wh/km en 's winters van 200 Wh/km. Neem je daar weer het gemiddelde van kom je uit op 173 Wh/km, wat bij 12.000 kilometers neer komt op een jaarlijks gebruik van 2076 kW.
Het overgrote deel van de EV's in Nederland wordt thuis opgeladen. Toch maakt vrijwel iedereen met een elektrische auto wel eens gebruik van een publieke lader of snellader. Voor de berekening gaan we er daarom van uit dat de Peugeot e-2008 70% van de tijd thuis zal opladen, 20% van de tijd gebruikt maakt van een publieke AC-lader en 10% de auto middels een snellader voorziet van stroom. Als er thuis voor 70% wordt geladen is daar 1453 kW voor nodig. Tegen het gemiddelde thuislaadtarief komt dit neer op een bedrag van 1453 x 27 cent = € 392. Dezelfde berekening voor het publiekladen geeft een bedrag van € 228. En de 10% snelladen kost 207,60 maal 83 cent = € 172. Op jaarbasis bedragen de kosten van het laden in de geschetste situatie in totaal € 792.
Ons onderzoek stopt niet bij de brandstofkosten. Er zijn namelijk nog meer factoren die zullen bepalen welke auto het voordeligst is. De motorrijtuigenbelasting (MRB) is daar een van. Voor de elektrische auto was dat simpel, gezien de vrijstelling die er jarenlang was. Vanaf 2025 wordt de MRB-regeling afgebouwd. Te beginnen in 2025 waar de korting nog op 75% ligt. Vervolgens wordt er tot aan 2029 60% betaald van de MRB van de benzineversie. Bedenk wel dat het gewicht van de EV hoger ligt vanwege het accupakket. Dus vergeleken met de benzineversie zit de EV in een hogere klasse. Zonder de gedeeltelijke vrijstelling zou alleen al het gewicht leiden tot een hogere belasting van wel 300 tot 400 euro.
Wij gaan ervan uit dat de auto 3 jaar in bezit blijft. Dit betekent dat de e-2008 nog anderhalf jaar is vrijgesteld van MRB. Voor de daaropvolgende anderhalf jaar volgt het 60%-tarief. Zonder vrijstelling zou de 1523 KG wegende e-2008 een jaarlijkse MRB hebben van rond de 1.000 euro (afhankelijk van de provincie waar je woont). Daarmee bedraagt de MRB voor de e-2008 de komende 3 jaren (tot juli 2027) in totaal 0 (in 2024) + 250 (in 2025) + 600 (in 2026) + 300 (half jaar in 2027) in totaal € 1.150. De belasting voor de benzine-2008 is rond de € 680 per jaar (afhankelijk van de provincie). In 3 jaar tijd is dat € 2.040.
Voor de berekening van de verzekeringspremie gaan we uit van een persoon uit 1980 uit Utrecht die 12.000 kilometer per jaar rijdt en 5 schadevrije jaren heeft. We kiezen voor beide auto's voor een WA+ (Beperkte Casco). Door bij verschillende verzekeraars de premie te berekenen komen we gemiddeld uit op € 45,37 per maand uit voor de Peugeot 2008.
Een elektrische auto verzekeren is duurder omdat het hogere gewicht bij een aanrijding meer schade veroorzaakt. Precies dezelfde premieberekening, maar dan van de e-2008 levert een gemiddelde maandpremie op van € 66,23. Toch meer dan twintig euro per maand vergeleken met benzine!
Het is geen geheim dat
elektrische auto's een stuk minder onderhoud nodig hebben dan een benzine of dieselauto. Voor een eerlijk vergelijk zetten we alle kosten op een rij. We nemen een aantal gemiddelde tarieven bij verschillende Peugeot-garages. De benzineauto gaat jaarlijks voor een onderhoudsbeurt van € 110. Na twee jaar (of 30.000 kilometer) volgt een groot onderhoudsbeurt van € 250. In 3 jaar tijd kost het onderhoud samen € 470. We rekenen daarbij niet de banden en andere grotere uitgaven zoals de distributieriem. Bij de elektrische auto komt met de termijn van 3 jaar eigenlijk alleen een groot onderhoudsbeurt voor die € 171 kost.
De hoogte van de afschrijving is lastig vast te stellen, maar wel een belangrijke factor voor de vergelijking. Op Autoweek kun je dergelijke berekening voor elk merk en type gemakkelijk terugvinden. Voor beide Peugeots maken we hier dankbaar gebruik van. Het blijkt dat de benzineversie jaarlijks ruim duizend euro minder afschrijft dan de elektrische tegenhanger. Om precies te zijn schrijf je voor de 2008 € 2.120 per jaar af terwijl de afschrijving van de e-2008 op € 3.180 per jaar zit.
Welke occasion zou je kopen als je enkel kijkt naar het financiële plaatje? Een volledig elektrische auto of toch maar met benzinemotor? Om deze vraag te beantwoorden zetten we alle kosten uit bovenstaande berekeningen nog even op een rij op basis van 36 maanden.
De benzine-Peugeot blijkt in deze situatie nog net wat voordeliger dan elektrisch. In 3 jaar tijd scheelt dat bijna duizend euro.
Tot eind 2024 kon de koper een aankoopsubsidie van € 2.000 binnehalen, maar
die regeling is vanaf 1 januari 2025 beeindigd. De zakelijke rijder kan nog net een
voordeeltje halen uit de bijtellingsregeling voor occasions, maar dat stopt eveneens in zijn geheel per 31 december 2025.
Kosten in 3 jaar | Benzine | Elektrisch |
---|---|---|
Aanschaf | € 22.000 | € 23.950 |
Occasion | Peugeot 2008 | Peugeot e-2008 |
Brandstof/laden | € 4.142 | € 2.373 |
MRB | € 2.040 | € 1.150 |
Verzekering WA+ | € 1.633 | € 2.384 |
Onderhoud | € 470 | € 171 |
Afschrijiving | € 6.360 | € 9.540 |
TOTAAL | € 14.645 | € 15.618 |
Het lichte voordeel voor benzine verdwijnt wanneer de EV-rijder meer kilometers gaat maken. Neem een kilometrage van 20.000. De vaste lasten blijven gelijk maar de stroomkosten worden relatief goedkoper. De 20.000 benzinekilometers kosten jaarlijks € 2.301. Daar staat een jaarlijks bedrag van € 1.318 tegenover voor elektrisch rijden. Dat is bijna duizend euro verschil per jaar! Het voordeel wordt nog groter wanneer de EV-eigenaar alleen thuis laadt. Er wordt dan niet aan de publieke laadpaal geladen en evenmin aan de snellader. Bij een afstand van 12.000 is het jaarlijkse voordeel al € 820. Bij 20.000 kilometer slaat het voordeel van thuisladen uit naar € 1.367. Het mag duidelijk zijn dat in geval de EV-rijder ook nog eens op zijn zonnepanelen laadt, de kostenvoordelen nog sterker oplopen. Volledigheidshalve moet nog wel worden opgemerkt dat de verzekeringspremie bij een hoger aantal kilometers ook gaat oplopen. De EV-premie zal dan per saldo iets meer stijgen. Bij de brandstofauto zal het onderhoud meer gaan kosten.
Kosten brandstof/laden per jaar | Benzine | Elektrisch | Voordeel elektrisch laden (per jaar) |
---|---|---|---|
12.000 km | € 1.381 | € 791 | € 590 |
20.000 km | € 2.301 | € 1.318 | € 983 |
12.000 km en volledig thuis laden | € 1.381 | € 561 | € 820 |
20.000 km en volledig thuis laden | € 2.301 | € 934 | € 1.367 |
Disclaimer: de in dit artikel genoemde berekeningen dienen als voorbeeld. De daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken door bijvoorbeeld de rijstijl of aanschafprijs. Het artikel is onafhankelijk en de uitslag was vooraf niet bekend. Het artikel dient zich enkel als informatief artikel. Aan de inhoud van dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend.