In de categorie "Ohja, dat merk is er ook nog" besteden we vandaag aandacht aan Subaru. Het merk wat vroeger zijn gloriedagen beleefde in de rallysport kent tegenwoordig slecht een beperkte klantenkring. Althans, in Europa. Daarbuiten heeft het merk weinig te klagen. Ook al is Subaru in Nederland redelijk in de vergetelheid is geraakt, het Japanse merk staat internationaal wel bekend om zijn enorm betrouwbare auto's. Gelukkig wil ook Subaru over naar de elektrische auto. Dan gaat het over de Solterra EV, de eerste volledig elektrische auto van het merk. Wat kunnen we verwachten van deze hippe cross-over?
Allereerst is de auto een vierwielaandrijver. De auto heeft de beschikking over twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk zijn deze elektromotoren goed voor 214 pk. Meer dan voldoende voor in Nederland. De auto weegt 2.022 kg maar sprint desondanks in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarnaast is de vierwielaandrijving in te stellen voor verschillende ondergronden. Echt offroad rijden moet dus mogelijk zijn. De auto is voorzien van een 71,4 kWh groot lithium-ion accupakket daarmee moet een actieradius van 460 kilometer (WLTC Japan) mogelijk zijn. We zetten bewust tussen haakjes dat het de Japanse WLTC betreft, die komt namelijk geenzins overeen met de WLTP die men in Europa hanteert. Verwacht volgens de
WLTP methode een range van zo'n 330 tot 370 kilometer. Aan een snellader kan de elektrische crossover met een maximaal laadvermogen van 150 kW binnen 30 minuten tot 80% geladen worden. Over opladen met AC-techniek rept Subaru vooralsnog met geen woord. We gokken voorzichtig dat de Europese versie de beschikking krijgt over een 3-fase lader.
De auto is samen met Toyota ontwikkeld. Technisch gesproken is de elektrische Subaru krek-eender met de Toyota bZ4X Concept. De twee merken hebben de handen ineen geslagen om beiden van elkaars sterke punten te profiteren. Op het gebied van vierwielaandrijving is Subaru namelijk meester. Op het gebied van elektrificatie kan Toyota je best het een en ander vertellen. Hoewel het platform voor beide auto's hetzelfde is krijgt deze wel een andere naam. Toyota geeft het platform de namen E-TNGA en Subaru komt met de naam e-Subaru Global Platform aanzetten.
De naam Solterra is ontstaan door de woorden "Sol" en "Terra", Latijnse woorden voor respectievelijk de "Zon" en de "Aarde", samen te voegen. Volgens het merk moet de 4,69 meter lange en 1,86 meter brede auto niks ten onder doen voor het echte Subaru gevoel. En wanneer kun je met de fluisterstille EV met Subaru badge de offroad wegen van Nederland gaan verkennen? Nou, op z'n vroegst in de loop van 2022. Goedkoop ie ie niet. Prijzen beginnen vanaf ruim € 58.000.