Voor wie denkt dat het elektrisch rijden ergens na het jaar 2000 is begonnen heeft het mis. Neem de Opel Elektro GT uit 1971 die zijn 50-jarig bestaan kan vieren. Twee jaar geleden op 26 april vierde Stellantis groot feest wegens het vijftigjarig jubileum van deze klassieker. Maar dan wel een elektrische klassieker! Een mooie vergelijking die Stellantis zelf maakt is het jaar 1971 waarin de Apollo 15 met een elektrisch karretje over de maan tufte. En dat gebeurde ook op Aarde. Op de Hockenheimring in Duitsland vestigde kleinzoon van de oprichter Georg von Opel een nieuw snelheidsrecord gevestigd met een speciaal voor deze gelegenheid ontworpen elektrische auto, de Opel Elektro GT.
De Elektro GT had 2 Bosch elektromotoren, goed voor een gemiddeld vermogen van 120 pk en een piek tot 160 pk. Zoals tegenwoordig het gewicht van de accu nog altijd een uitdaging is was dat een halve eeuw nog veel groter. Een accusysteem bestaande uit 4 nikkel-cadmium batterijen had een totaalgewicht van bijna 600 KG en was daarmee verantwoordelijk voor meer dan een derde van het totaalgewicht van het hele voertuig (1550 KG). Voor de recordpoging moest de accu nog wat verder worden uitgebreid. Met een vehikel van 1700 KG werden recordpogingen gehaald.
Dat de elektromotor een enorme power kon leveren mag duidelijk zijn. Ondanks het zwaargewicht wist de EV wel snelheidslimieten binnen te slepen. Dit lukte vooral op de korte afstanden. Het bereik van 100 kilometer was te veel van het goede. Met een constante snelheid van 100 km/uur kwam de elektrische Opel GT niet verder dan 44 kilometer. Eén van de records was de snelste tijd voor één kilometer rijden met een vliegende start. Dit lukte in 19,06 seconden met een snelheid van 189 km/uur. De afstand van 19 kilometer werd afgelegd in 4 minuten en 44 seconden, oftewel met een snelheid van 127 km/uur.