Deze week kwam Peugeot met het langverwachte nieuws over de nieuwe Peugeot e-3008. Naast de e-208, e-2008, e-308, e-308SW en de
e-Rifter is de nieuwe volledig elektrische SUV alweer het 6e model van Peugeot dat (ook) volledig elektrisch wordt aangedreven. Gezien de ’gewone’ Peugeot 3008 al een absolute bestseller blijkt, zijn de verwachtingen ten aanzien van de verkoop van de elektrische variant hooggespannen.
De elektrische 3008 verschijnt in twee uitvoeringen: de 3008 Allure en de GT. De laatstgenoemde is iets uitgebreider en onderscheidt zich onder andere door een glanzend zwart dak. Naar verwachting verschijnt het nieuwe model in februari 2024 op de markt. De prijzen zijn nog onbekend. Indicatie is dat de EV nipt onder de € 50.000 blijft.
Hoewel de 3008 en e-3008 goed op elkaar lijken, laat de buitenkant van de elektrische versie wel een paar afwijkingen zien. Zo is het front ontworpen rond het nieuwe Peugeot-embleem, waarbij de nieuwe lichtsignatuur en de grille naadloos op elkaar aansluiten. De compacte koplampen zijn ondergebracht in een elegante strip die de hele voorkant omhult. De koplampen zijn voorzien van LED-verlichting. De E-3008 GT heeft de nieuwe Pixel LED-technologie van Peugeot, die de lichtbundel van de koplampen automatisch aanpast aan de verkeersomstandigheden. De achterzijde wordt mede vormgegeven door een ‘zwevende’ spoiler.
Van binnen gezien verschillen de elektrische en hybride varianten niet veel. Opvallend aan de GT is de aanwezigheid van een 21 inch groot infotainmentscherm dat lijkt te zweven doordat de beugel wat verborgen achter het scherm is weggewerkt. Daar tegenover heeft de Allure 2 losse 10-inch grote schermen. Het stuur is aan de kleine kant, maar dat kennen we van de Peugeot. De stoelen hebben een moderne vorm en bestaand uit duurzame materialen. De Franse fabrikant heeft vooral aandacht besteed aan de voorkant van het interieur. De bestuurder voelt zich omgeven door apparatuur en meubels, mede veroorzaakt door de verhoogde middenconsole. De passagier achterin wordt wat minder goed bediend, wat niet zo gek is als je kijkt naar het wat kleinere formaat van de carrosserie.
De Franse auto staat op een nieuw platform STLA Medium. Het komt naast het STLA Small platform te staan waarbij het kleine platform meer voor de compacte elektrische auto's is bedoeld. Het medium-platform is bedoeld voor de grotere C- en D-segmenten. De kersverse SUV bezit een 400V lithium-ion batterij van 73 kWh. Bij koud weer kan de accu worden geholpen door een warmtepomp. Wel moet deze specifiek worden aangeschaft want de warmtepomp wordt optioneel voorzien. Standaard heeft het een 11kW 3-fase boordlader. Optioneel is 22 kW mogelijk. Snelladen kan tot 160 kW waarmee binnen het halve uur van 20% naar 80% kan worden geladen. In 10 minuten tijd kan voor een afstand van 100 kilometer worden bijgeladen. De stekkerauto heeft vehicle-to-grid (V2L) beschikbaar waarmee een elektrisch voorwerp (bv een laptop, elektrische fiets of campingoventje) kan worden geladen. Ook is de V1G-mogelijkheid aanwezig, oftewel Smart Charging. Hiermee het mogelijk is kostenefficiënter te laden mede door gebruik te maken van data science-technieken. Daar waar Peugeot gewend was om van bestaande modellen een elektrische variant aan het gamma toe te voegen, werkt het bij de elektrische 3008 net andersom: juist de elektrische variant staat aan de basis van dit model. Ook een hybride en een plug-in hybride worden aan het productassortiment toegevoegd.
Peugeot brengt de e-3008 uit met 3 elektrisch aandrijflijnen. Het instapmodel heeft een bereik van 525 km. Diens elektromotor geeft een vermogen af van 210 pk op de voorwielen. Verder is er een Dual Motor-variant met het zelfde bereik, 320 pk en vierwielaandrijving. Het grotere Medium-platform maakt ook een Longe Range-variant met een accupakket van 98 kWh. Hiermee wordt een bereik behaald van 700 kilometer! De Long Range heeft voorwielaandrijving en een vermogen van 230 pk.