Peugeot 3008 en 5008 krijgen hybride aandrijving
Peugeot heeft een nieuw HYBRID-systeem ontwikkeld voor de Peugeot 3008 en de Peugeot 5008. De bedoeling is dat andere modellen later ook van de nieuwe technologie worden voorzien. De motor vervangt de PureTech 130 EAT8. In het tweede kwartaal van 2023 zullen de
Peugeot 3008 en 5008 HYBRID in Europa worden uitgerold. Het nieuwe
48V HYBRID-systeem van Peugeot is een combinatie van een PureTech-benzinemotor met 136 pk en een nieuwe geëlektrificeerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een elektromotor. Met een batterij die tijdens het rijden wordt opgeladen, zorgt deze technologie voor extra koppel bij lage toerentallen en een beperking van het brandstofverbruik tot 15%. Dit gebeurt vooral tijdens het rijden in de stad. Op de snelweg is er feitelijk geen sprake van reductie. In de stad kunnen de Peugeot 3008 en 5008 HYBRID meer dan 50% van de tijd in de 100% emissievrije elektrische modus rijden.
Peugeot hybride systeem heeft een intelligente maar eenvoudige bediening
De bestuurder kan de werking van het hybridesysteem aflezen op het infotainmentsysteem. Het digitale display toont 100% elektrisch rijden (snelheidsmeter in blauw), de energiestroom in het systeem, het laadniveau van de batterij, de bedrijfsstatus via een vermogensmeter (Charge, Eco, Power) en het percentage van de afgelegde afstand in elektrische modus op elk moment of aan het einde van de reis. Bij dagelijks gebruik werken de verbrandings- en elektromotor samen of afzonderlijk om het energieverbruik te optimaliseren. Bij krachtig accelereren levert de elektromotor bij lage toeren extra koppel aan de benzinemotor. Tijdens het afremmen slaat de benzinemotor af en wordt de elektromotor een generator om de 48V-accu op te laden. Het voertuig rijdt uitsluitend met de elektromotor in de emissievrije modus, in de stad over korte afstanden en bij het manoeuvreren. Wanneer de bestuurder het gaspedaal volledig indrukt, levert de elektromotor nog eens 9 kW (ca. 12 pk) extra vermogen.

De belangrijkste specificaties van het 48V hybride-systeem
Alle onderdelen waaruit deze nieuwe motor bestaat, bevinden zich onder de motorkap, behalve de 48V-accu, die onder de linker voorstoel van de PEUGEOT 3008 en 5008 is geïnstalleerd. De belangrijkste specificaties zijn:
- de 1.2 liter PureTech benzinemotor. Een nieuwe generatie PureTech benzinemotor geintegreerd met het hybride-systeem.
- 3 cilinders en 1199 cm3
- vermogen 13 pk (100 kW) bij 5500 tpm
- turbocompressor voor verbeterde motorprestaties.
De 48V Hybrid-motor is uitgerust met een nieuwe geëlektrificeerde zesversnellingsbak (e-DCS6) met dubbele koppeling zonder koppelonderbreking, speciaal ontworpen voor hybridesystemen. Ook de elektromotor zit onder de behuizing van de versnellingsbak. De elektromotor heeft een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een koppel van 55 Nm. Het zorgt ervoor dat het voertuig 100% elektrisch kan rijden bij lage koppelvereisten en ondersteunt de verbrandingsmotor voor een efficiënter energieverbruik. Tijdens het vertragen wordt de 48V-accu van het hybridesysteem door de motor opgeladen. De elektromotor zorgt ook voor de hoofdstart van de verbrandingsmotor. De 48V Lithium-Ion batterij heeft een beschikbare capaciteit van 432Wh. Peugeot geeft 8 jaar garantie op de batterij tot een maximaal aantal van 160.000 kilometers. De 48V-accu is onder de linker voorstoel geplaatst. Deze opstelling biedt veel voordelen ten opzichte van een achterbankinstallatie. Het betekent dat de gehele binnenruimte beschikbaar is en het volume van de kofferbak behouden blijft. Ook heeft het een betere wegligging door een evenwichtige verdeling van het gewicht omdat de accu in het midden van het voertuig ligt.
De PEUGEOT 3008 en 5008 hebben twee elektrische netwerken. Een laagspanningsnetwerk van 12 V om de uitrusting van de auto te voeden en een hoogspanningsnetwerk van 48 V om het hybridesysteem van stroom te voorzien. Elektriciteit wordt uitsluitend geproduceerd door de 48V e-motor. Een DC-spanningsomvormer wordt gebruikt om de geproduceerde elektriciteit over te dragen naar het 12V-netwerk van de auto.