1 augustus 2024

SUV Polestar 3 heeft fraaie specificaties

Een bedrijf dat aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt op de elektrische automarkt is Polestar, een dochteronderneming van Volvo en Geely. Dat zie je nu aan de Polestar 3, een SUV en opvolger van de succesvolle Polestar 1 en 2. Een volledig jaar nadat de elektrische SUV werd aangekondigd kan hij nu in Nederland (en sinds afgelopen week in Belgie) worden bezichtigd. In Nederland kan dat in 4 van de 5 Polestar Spaces die Nederland telt. Als derde model in het Polestar-assortiment bouwt Polestar voort op het succes van de Polestar 1 en Polestar 2, die beide veel lof oogsten vanwege hun prestaties en ontwerp. De verwachtingen ten aanzien van de eerste elektrische SUV zijn dan ook hoog gespannen. Ook de volgende Polestar 4, een SUV Coupé, is inmiddels aangekondigd.

Design

De Polestar 3 komt, zoals verwacht, boven de '2'. Hoewel het beide een crossover betreft moeten het toch twee hele verschillende auto's worden. De Polestar 3 zal naar verluid een echte 'elektrische performance SUV' worden. Wat betreft het design kunnen we nog altijd de Volvo-invloeden herkennen. Stiekem heeft de Polestar 3 best wat weg van de Volvo C40 Recharge. Ook de Polestar 3 is een SUV met sterk aflopende daklijn. Gelukkig laat een blik op de voorzijde van het model toch zien dat we hier allerminst te maken hebben met een Volvo.

Polestar 3 specificaties

Voor een SUV oogt het model bescheiden maar dat is slechts de buitenkant. Het voertuig zit propvol elektronica en wat betreft zijn prestaties kan het zich uitstekend meten met de concurrent. Dat is onder andere te danken aan de vierwielaandrijving met 2 motoren (Long Range Dual). Van die vierwielaandrijving kan de aandrijving op de achterwielen worden uitgezet om zuiniger te kunnen rijden.


Het model wordt gebouwd op het Scalable Product Architecture (SPA)-platform van Volvo. Met een vermogen van 489 pk kan de Long Range Dual Motor binnen 5 seconden naar 100 km/uur en heeft het een topsnelheid van 210 km/uur. Het voertuig haalt een actieradius van 610 kilometer. Snelladen kan tot 250 kW waarmee de accu in 30 minuten van 10% naar 80% kan laden. De basisversie heeft een bereik van 610 km dankzij een 400 V lithium-ion-batterij van 111 kWh. Ook heeft de Polestar 3 een V2G-laadvoorziening aan boord.


Het tweede model betreft de krachtige Polestar 3 Performance. De uitvoering heeft dezelfde 111 kWh grote accu maar dan met een krachtigere elektromotor van 519 pk. Daarmee sprint het topmodel in 4,7 seconden aar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt eveneens 210 km/u. De Performance levert 50 kilometer in op het bereik. Dit betekent een WLTP-range van rond de 560 kilometer.


De Long Range Dual motor krijgt standaard luchtvering, een audiosysteem van Bowers & Wilkins, een 9 inch digitaal instrumentenpaneel, een 14,5 inch centraal infotainmentscherm en 21 inch lichtmetalen velgen met Brembo remmen. Ook een glazen panoramadak is standaard evenals soft-close portieren en de nodige veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control en Brake Assist. En uiteraard is er veel cameravoering en sensoren voor tal van rijhulp- en verkeersbegeleidingtooling. De Polestar 3 Performance is nog een tikkeltje rijker uitgerust met onder andere 22 inch lichtmetalen velgen, goudkleurige accenten waaronder goudkleurige gordels en nappalederen bekleding.


Na zijn wereldwijde debuut op het Goodwood Festival of Speed in Engeland in 2023, vertrokken de prototypes van Polestar 3 in augustus naar de Verenigde Arabische Emiraten om het klimaatsysteem te testen bij temperaturen tot 50 graden Celsius.

Plug & Charge

recentelijk kwam Polestar in het nieuws rond een nieuwe functie Plug & Charge. Met deze techniek wordt de auto automatisch door de laadvoorziening herkend. Bij het opstarten van een laadsessie wordt hiermee een aantal standaard handelingen direct opgestart, zonder tussenkomst van de gebruiker. Een voorbeeld van een handeling die niet meer nodig is, is het selecteren van het laadstation. Ook de afhandeling van de betaling verloopt automatisch. De functie is beschikbaar bij de meeste snellaadstations waaronder die van Ionity en Mer.

Wat kost de Polestar 3?

En wat mag het kosten? De adviesprijs van de Polestar 3 is € 78.500. Voor € 6.600 kun je gaan voor de Performance Pack. Daarboven op kan er ook een Pilot Pack worden aangeschaft. Hiermee voeg je drie extra hoge-resolutiecamera's toe en het geavanceerde LiDAR-systeem van Luminar. Hiermee kan een driedimensionaal beeld van de omgeving van de auto worden gemaakt, wat zorgt voor nog meer overzicht en veiligheid en waarmee de auto grotendeels zelfstandig kan rijden. Voor de Pilot Pack leg je € 5.000 extra neer. Mocht je de 3 aan willen aanschaffen, heb dan nog wat geduld. De productie is pas begin 2024 op begonnen. De eerste leveringen in Nederland vonden vlak voor de zomer 2024 plaats. Online bestellen kan al wel.



Deel het bericht

Een witte KIA EV3 wordt geladen bij een publieke laadpaal
door Mindert Westra 18 april 2025
De KIA EV3 heeft de titel World Car of the Year 2025 in de wacht gesleept. Wat maakt de betaalbare elektrische SUV zo populair?
Een blauwe Ford Fiesta rijdt over een zandweg in een dorre omgeving
15 april 2025
Wat is shortlease eigenlijk? En wat zijn de voordelen? Alles wat je moet weten over shortlease.
Een gele Fiat Grande Panda rijdt over een zebrapad van een weg aan huizen en een bomenrij
door Mindert Westra 8 april 2025
Fiat komt met de elektrische Fiat Grande Panda. Wat weten we van dit model dat zich baseert op het iconische Panda uit de jaren 80?
Achterkant van een elektrische Renault 5 E-Tech staat model
door Mindert Westra 4 april 2025
Steeds meer EV's worden betaalbaar. Welke elektrische auto's zijn goedkoop? Wat is de Top10 modellen met de laagste prijs.
Lees meer artikelen