Everrati is een Engels bedrijf staat bekend om zijn elektrische interpretatie van klassiekers. Het voorziet iconische (sport)auto’s van een elektrische aandrijflijn, ook wel een restomod geheten. Voorbeelden hiervan zijn de Alfa Romeo GT Junior, de
Opel Manta GSe, de
Land Rover en de
Ford GT. Vandaag besteden we aandacht aan de
klassieke Porsches die Everrati heeft omgezet naar emissievrije auto’s. En daar heeft Everrati niet bepaald stil gezeten. Een aantal daarvan nemen we onder de loep. We beschouwen de 911 Signature (Wide Body), de Gulf Signature en de 911 ST. De foto's in dit artikel komen van
Everrati.
Iedereen die Porsche kent weet ook van het zeer bekende 911-model. Niet zo vreemd dat Everrati deze klassieker heeft opgenomen in zijn tune-programma. Het ontwerp en de ontwikkeling van de elektrische variant vindt plaats op het hoofdkantoor van het bedrijf in Oxfordshire, Engeland. De fabricage doet de Aria Group gelegen in Irvine, California. Hoewel er maar enkele centimeters tussen zitten heeft de 911 een brede variant (Wide Body) en een smalle variant (Narrow Body). Everrati heeft beiden in zijn pakket. Dit zijn resp. de 911 Signature en de 911 Pure. Met een elektromotor van 500 pk accelereert de Wide Body binnen 4 seconden van 0 naar 100 km/u. Het bereik van het voertuig is 320 km. Niet eens zo heel veel, maar het accupakket is met 62 kWh ook niet het grootste van het stel.
De Wide Body oplage van de Wide Body is zeer beperkt ook al kent het model een grote schare fans. Dat maakt dat de auto fel wordt begeerd. Niet zo vreemd dat ook in de tuning-wereld de 911 kan rekenen op de nodige moderne interpretaties. Mocht je een dikke portemonnee hebben en aanschaf overwegen, heb dan vooral geduld. De levertijd alleen al is 11 maanden, gerekend vanaf het moment dat ze jouw opdracht oppakken. De Wide Body wordt geleverd vanaf GBP 290.000 (EUR 340.000; valutakoers augustus 2024).
De elektrische Signature is het product van een samenwerking met Gulf Oil International. De herkenbare lichtblauw en oranje kleurstelling maakt deze raceauto uniek en wereldwijd tot één van de bekendste modellen. Het 911-model is bekend van de 964-generatie.
De grootste wijzigingen zijn niet aangebracht aan het exterieur. Naast een subtiele ducktail kent het iconische model weinig andere uiterlijke aanpassingen. De bumpers zijn origineel en ook het plaatwerk lijkt ongewijzigd. Een hint dat het hier gaat om een aangepakte Porsche zijn de moderne koplampen en aftermarket velgen. De Signature Gulf Edition krijgt een 53 kWh groot accupakket en is verkrijgbaar in twee smaken. De eerste versie krijgt de beschikking over 250 pk en moet 555 kilometer bereik op een lading kunnen hebben. Prima, maar voor een Porsche mag het allemaal wel wat meer. Gelukkig is daar ook de versie met 500 pk die in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u kan sprinten. Dit alles heeft wel zijn invloed op het bereik, die op slechts 240 kilometer uitkomt. Afijn, prima voor de weekenden zullen we maar zeggen. Deze Signature Gulf kan direct worden besteld. Althans, je krijgt de kans om een preorder te plaatsen. Wat de elektrische 911 moet gaan kosten is niet bekend en wordt alleen op aanvraag afgegeven.
Oorspronkelijk rolde in 1961 de eerste Porsche al van de band. In het begin van de jaren 70 werd de Porsche 911 ST geproduceerd. Als eerbetoon aan de legendarische Porsche 911 ST heeft de Engelse tuner in 2021 ook hiervoor een elektrische variant onthuld. Everrati heeft de aankondiging van het klassieke en karakteristieke model dus samen laten vallen met de 60e verjaardag van de Porsche 911.
Het elektrische voertuig heeft een gerestaureerde stalen basis en een met de hand gebouwd koetswerk. Het accupakket is 62 kWh groot. Snelladen (DC) van de accu is mogelijk. De achterwielen worden aangedreven door elektromotoren met een vermogen van 446 pk. Het fraaie model heeft een bereik van 320 kilometer. In slechts 4,5 seconden accelereert de auto naar 100 km/uur. Ook de ST krijgt een richtprijs mee van rond de GBP 290.000.