Liefhebbers van elektrische stationwagens kunnen hun hart ophalen. De volledig elektrische
Porsche Taycan Cross Turismo is er! Het concept van deze auto, genaamd de Mission E Cross Turismo, werd in 2018 aan de wereld getoond. Nu is het praktische broertje van de Taycan als productiemodel te aanschouwen. Hoewel de Taycan Cross Turismo veel overeenkomsten heeft met zijn sedan-broertje zijn er toch wezenlijke verschillen. Te beginnen met de daklijn, het is een heuse station, of Shooting Brake. Hoe je het ook wilt noemen, de Cross Turismo is een stuk praktischer met 1.2000 liter bagageruimte. Porsche zweert plechtig dat de passagiers achter meer hoofdruimte wordt geboden.
De aandrijflijn in de Cross Turismo is gelijk aan de Taycan. Evenals de reguliere Taycan komt de Cross Turismo op de markt als 4, 4S, Turbo en Turbo S. Eveneens het vermogen blijft gelijk. de Taycan 4 Cross Turismo moet het doen met 380 pk en de Turbo S krijgt 625pk ter beschikking. Wie de juiste instelling weet te vinden kan dit zelfs tijdelijk verhogen naar 761 pk. De actieradius begint bij zo'n 380 kilometer en gaat door tot een respectievelijke en realistische 405 kilometer
voor de 4S. Het
opladen van de accu verloopt via 800V techniek waarmee laadvermogens tot 262 kW mogelijk zijn. Hiermee is de Cross Turismo binnen een goede 20 minuten tot 80% geladen. AC laden is mogelijk via 11 kW of met een optionele 22 kW on-board lader. Op 11 kW duurt het het opladen ongeveer 9 uur.
Anders dan bijvoorbeeld de Porsche Panamera Sport Turismo is de Porsche Taycan Cross Turismo al uitgerust met de nodige off-road looks. Zolang er nog geen elektrische Cayenne of Macan leverbaar is en je toch graag de onverharde wegen opzoek heeft Porsche een oplossing. Met het optionele Off-Road Design pakket worden de off-road elementen nog verder benadrukt. Aan de buitenzijde krijgt de Cross Turismo extra beschermstukken aan de voor- en achterkant. Aan de binnenzijde verrijkt Porsche je interieur met een kompas. Mocht je navigatie het op de een of andere manier begeven kun je toch de weg weer terugvinden. Standaard op alle uitvoeringen is de driekamer luchtvering met Porsche Active Suspension Management (PASM). De Porsche kan zich volledig automatisch aanpassen aan het wegendek. Als bestuurder kan dit uiteraard ook handmatig. Voor de Taycan Cross Turismo is de 'Gravel' rijmodus toegevoegd. De auto zal in deze modus 30 mm verhogen om je comfortabel over onverharde wegen te loodsen.
Maar wat moet al dit leuks gaan kosten? De Taycan Cross Turismo is er vanaf € 97.400. Voor dit geld krijg je de Taycan 4 Cross Turismo mee naar huis. De 4S kost € 116.000, de Taycan Turbo Cross Turismo mag mee voor € 159.300 en voor het topmodel, de Taycan Turbo S Cross Turismo dien je € 193.200 over te maken. Het Performance Battery Plus pakket, wat optioneel is bij de reguliere Taycan en voor meer vermogen in overboost zorgt, krijg je cadeau van Porsche op iedere uitvoering van de Cross Turismo. De nieuwe Taycan Cross Turismo is vanaf deze zomer te vinden bij de dealer.