De Porsche Taycan is alweer een tijdje onder ons. Met een vanafprijs van € 87.421 is de elektrische auto niet goedkoop. Toch krijg je zeker waar voor je geld. Een behoorlijke actieradius, verrassende 0-100 tijden en bizar snel opladen. Net als andere Porsche-modellen is er keuze genoeg binnen de prijslijst van de Taycan. Van reguliere Taycan tot de Taycan Turbo S en alles daar tussen. Wel kleeft er volgens sommigen één nadeel aan de Taycan. Aan het exterieur valt namelijk moeilijk op te maken of je nu met een Taycan 4 of Taycan Turbo S onderweg bent. En dat maakt het toch knap lastig op verjaardagen. Gelukkig zijn er altijd tuners die een oplossing bieden in ruil voor een groot deel van je spaargeld, namelijk het tunen van elektrische auto's. Spoilers, een bodykit, het kan allemaal om je Porsche Taycan net wat exclusiever te maken. Wij zetten de leukste, opvallendste en vreemdste tuningsbedrijven van de Taycan op een rij:
Iedereen die een beetje van luxe, dure of snelle auto's zal houden heeft er wel eens gehoord van Mansory. Totaal overbodig, zinloos en uitermate lelijk - zo zijn de meeste creaties van tuningbedrijf Mansory misschien wel het beste te omschrijven. Tuurlijk, alles is relatief en smaken verschillen maar er zal vast een reden zijn dat het overgrote deel van de rijken der aarde juist niet kiest om de auto eventjes achter te laten bij deze tuner. Ook bij hun nieuwste creatie is 'ingetogen', 'subtiel' of 'chique' niet de juiste benaming. Hoewel de tuning behoorlijk in-your-face is hebben we ergere creaties van Mansory voorbij zien komen. Jawel, de nieuwe Mansory Porsche Taycan is dan toch nog 'subtiel' te noemen, voor Mansory-begrippen dan.
De Mansory Porsche Taycan krijgt behoorlijk wat 'Forged Carbon' onderdelen opgeplakt. Zowel de splitter voor, zijskirts, diffusor en spoiler zijn voorzien van carbon. En daar stopt het niet. Rondom de koplampen, de zijspiegels en het onderste gedeelte van de motorkap zijn eveneens voorzien van een carbonsausje. Niet alleen het materiaal krijgt een kuurtje, ook de voor en achterbumper worden voorzien van een andere vormgeving. Bij de achterbumper is deze zelfs voorzien van een mistlamp zoals we kennen van een Ferrari LaFerrari. Verder is de elektrische Porsche uitgerust met 22 inch gegoten velgen. De remklauwen zijn uitgevoerd in het geel maar kunnen volgens het tuningbedrijf worden voorzien van iedere kleur die je maar wil. Ook de inleg van Mansory-carbon treeplanken is mogelijk.
Sommigen zweren bij een setje after-market en een ander krijgt al jeuk van een spiegelkapje. Maar waar vraag is zijn ook tuners. En als je het doet, doe het dan goed. Dat zal ongetwijfeld het motto zijn geweest bij Vivid Racing. Mansory staat niet bepaald te boeken als 'subtiel'. De heren van Vivid Racing mogen zich dan ook gerust een schouderklopje geven bij het zien van dit exemplaar. De Porsche Taycan volgens Vivid Racing is namelijk nog een tandje heftiger dan de Mansory. Een serieuze ducktail, flinke diffusor, carbon spliter, een verlaging en een setje velgen maken het feest compleet. Natuurlijk is het allemaal wat overdreven en misschien komt het door het blauwe kleurtje maar het maakt wel hebberig.
In Noorwegen zijn elektrische auto's niet aan te slepen. De verkopen gaan nog een stuk harder dan hier in Nederland. Dat resulteert in een vraag naar unieke elektrische auto's. En daar komt Zyrus, een tuner uit Noorwegen, om de hoek kijken. Zo op het oog lijkt het allemaal nog redelijk subtiel. Dat komt voornamelijk doordat de bodykit, die is opgetrokken uit koolstofvezel, grotendeels in kleur is gespoten. En die kleur mag er overigens best zijn! We zien een nieuwe splitter, achterlip-spoiler en een diffusor. De velgen zijn 21″ Exclusive Design-wielen met carbon blades. Die kosten bij Porsche 8.412 euro per set.
De Porsche Taycan is verkrijgbaar in heel wat smaakjes. Toch ontbreken er nog een aantal ten opzichte van de iconische 911. De GT3, GT3 RS en GT2 om maar wat voorbeelden te noemen. Nu verwachten we niet zo snel een dergelijke circuitversie van de Taycan met een enorme taartschep als productiemodel maar de kans bestaat natuurlijk dat er ergens ter wereld wel iemand te vinden is die warm loopt voor een Taycan met spoiler. Om aan die vraag te voldoen komt Prior Design met hun versie van de Porsche Taycan. De inspiratie komt overduidelijk van de 911 GT3 modellen. Een enorme spoiler, flinke widebody, sideskirts, frontsplitter. Je kunt het zo gek niet bedenken en het is te vinden op de creatie van Prior Design. Een setje 22 inch velgen maakt het geheel compleet.
Brabus is vooral bekend van het onder handem nemen van de de Mercedes of Smart. Recentelijk is de Porsche daaraan toegevoegd. Na de Porsche 911 die Brabus eerder deze maand flink aanpakte moet nu de elektrische Taycan eraan geloven. Van buiten is de Brabus Porsche Taycan eigenlijk best ingetogen te noemen. We zien een andere voorbumper, sideskirts en nieuwe velgen. Ook zien we de nodige groene details zoals de groene remklauwen. Als basis dient de 760 pk sterke Porsche Taycan Turbo S. Aan het vermogen is ditmaal niet gesleuteld door Brabus. Een relatief ingetogen uiterlijk dus en voldoende vermogen.
Anders dan het exterieur is het interieur tot in het detail voorzien van een Brabus-sausje. En wat voor eentje. Het valt nog het beste te beschrijven als een een kermisattractie, ontworpen door een kind en geschilderd met een groene markeerstift. De overdaad aan leder en het felgroene staan in schril contrast met het reguliere interieur van de Porsche. Naast de stoelen is ook het dashboard, de middenconsole, de pedalen en het stuurwiel voorzien van de opvallende eh.. 'verfraaiing'. Na goed gebruik kan ook de nodige carbon fratsels niet ontbreken evenals een herinnering aan de naam van de tuner. Dan rest ons de vraag: maken of kraken?