Wie op zoek gaat naar een milieuvriendelijk alternatief op de reguliere verbrandingsmotor heeft tegenwoordig een flink aantal modellen om uit te kiezen. Waar de ene auto is uitgerust met een volledig elektrische aandrijflijn heeft de andere een combinatie van een verbrandingsmotor én een elektromotor. Dit laatste noemt men een
Plug In Hybride of afgekort PHEV. Een andere optie is
een elektrische auto met Range Extender. Maar wat is dat eigenlijk?
Wanneer je in de markt bent voor een elektrische of Plug-In Hybride auto is de kans groot dat je de term Range Extender al vaker langs hebt horen komen. Eigenlijk zegt de naam precies wat het inhoudt. De letterlijke vertaling van Range Extender is 'bereik vergroter'. Met andere woorden, een Range Extender vergroot de actieradius van een elektrische auto. Feitelijk is het een hulpaggregaat die er voor zorgt dat er meer kilometers gemaakt kunnen worden met een elektrische auto. In de meeste gevallen is de Extender ingebouwd in de auto zelf en betreft het een kleine verbrandingsmotor of een waterstof brandstofcel.
Omdat een Range Extender vaak een kleine brandstofmotor is maakt deze ook gebruik van fossiele brandstoffen. In tegenstelling tot reguliere benzine- of dieselmotoren is de inhoud van de tank een stuk kleiner. Het dient als hulpmiddel wanneer de batterij van de elektrische auto dreigt leeg te raken. De brandstof in de tank zal worden omgezet naar elektriciteit om zo extra kilometers aan de batterij toe te voegen. Wanneer de tank van de Range Extender leeg is kan deze simpelweg worden gevuld met brandstof.
Sommige autofabrikanten bieden dit hulpmiddel aan als extra optie op een elektrische auto. Andere merken bieden een EV met Range Extender aan als daadwerkelijk model. De meest bekende auto met 'bereikvergroter' is waarschijnlijk de BMW i3 REx. De i3 is verkrijgbaar als volledige elektrische auto of als EV met Range Extender. Als Range Extender maakt BMW gebruik van de tweecilinder benzinemotor uit de motorfietsen van het merk. In geval van de i3 is dit de 647cc tweecilinder met een brandstoftank van 9 liter. Wanneer de actieradius beneden de 6% komt treed het automatisch in werking.
Maar dit is toch precies wat een
Plug In Hybride ook doet? Nou, niet helemaal. Hoewel een PHEV en de Extender veel overeenkomsten hebben is één groot verschil. De Range Extender voorziet namelijk uitsluitend in extra actieradius terwijl de brandstofmotor in een PHEV ook de wielen aandrijft. Daarnaast zijn Plug-In Hybride auto's vaak voertuigen met een gewone brandstofmotor en aanvullend een elektromotor. In het geval van voertuigen met een Range Extender is dit precies andersom. De drijvende en primaire aandrijving is de elektromotor en aanvullend is er de kleine verbrandingsmotor om de actieradius te verhogen. Ondanks het onderlinge verschil werd de range extender toch gezien als plug-in hybride. Daardoor kan de eigenaar niet profiteren van de bijtellingskorting. Ook de opkomst van veel grotere accupakketten heeft het hulpmiddel de das om gedaan.