Blog Layout

25 juli 2022

Wat is een Range Extender en hoe werkt het?

Wie op zoek gaat naar een milieuvriendelijk alternatief op de reguliere verbrandingsmotor heeft tegenwoordig een flink aantal modellen om uit te kiezen. Waar de ene auto is uitgerust met een volledig elektrische aandrijflijn heeft de andere een combinatie van een verbrandingsmotor én een elektromotor. Dit laatste noemt men een Plug In Hybride of afgekort PHEV. Een andere optie is een elektrische auto met Range Extender. Maar wat is dat eigenlijk?

Wat doet een Range Extender bij een elektrische auto?

Wanneer je in de markt bent voor een elektrische of Plug-In Hybride auto is de kans groot dat je de term Range Extender al vaker langs hebt horen komen. Eigenlijk zegt de naam precies wat het inhoudt. De letterlijke vertaling van Range Extender is 'bereik vergroter'. Met andere woorden, een Range Extender vergroot de actieradius van een elektrische auto. Feitelijk is het een hulpaggregaat die er voor zorgt dat er meer kilometers gemaakt kunnen worden met een elektrische auto. In de meeste gevallen is de Extender ingebouwd in de auto zelf en betreft het een kleine verbrandingsmotor of een waterstof brandstofcel.

Hoe werkt een Range Extender?

Omdat een Range Extender vaak een kleine brandstofmotor is maakt deze ook gebruik van fossiele brandstoffen. In tegenstelling tot reguliere benzine- of dieselmotoren is de inhoud van de tank een stuk kleiner. Het dient als hulpmiddel wanneer de batterij van de elektrische auto dreigt leeg te raken. De brandstof in de tank zal worden omgezet naar elektriciteit om zo extra kilometers aan de batterij toe te voegen. Wanneer de tank van de Range Extender leeg is kan deze simpelweg worden gevuld met brandstof.

Sommige autofabrikanten bieden dit hulpmiddel aan als extra optie op een elektrische auto. Andere merken bieden een EV met Range Extender aan als daadwerkelijk model. De meest bekende auto met 'bereikvergroter' is waarschijnlijk de BMW i3 REx. De i3 is verkrijgbaar als volledige elektrische auto of als EV met Range Extender. Als Range Extender maakt BMW gebruik van de tweecilinder benzinemotor uit de motorfietsen van het merk. In geval van de i3 is dit de 647cc tweecilinder met een brandstoftank van 9 liter. Wanneer de actieradius beneden de 6% komt treed het automatisch in werking. 

Wat is het verschil tussen een PHEV en auto met Range Extender?

Maar dit is toch precies wat een Plug In Hybride ook doet? Nou, niet helemaal. Hoewel een PHEV en de Extender veel overeenkomsten hebben is één groot verschil. De Range Extender voorziet namelijk uitsluitend in extra actieradius terwijl de brandstofmotor in een PHEV ook de wielen aandrijft. Daarnaast zijn Plug-In Hybride auto's vaak voertuigen met een gewone brandstofmotor en aanvullend een elektromotor. In het geval van voertuigen met een Range Extender is dit precies andersom. De drijvende en primaire aandrijving is de elektromotor en aanvullend is er de kleine verbrandingsmotor om de actieradius te verhogen. Ondanks het onderlinge verschil werd de range extender toch gezien als plug-in hybride. Daardoor kan de eigenaar niet profiteren van de bijtellingskorting. Ook de opkomst van veel grotere accupakketten heeft het hulpmiddel de das om gedaan.


Tesla Model S in de sneeuw
12 februari 2025
De helft van de Nederlandse wintersporters die de auto pakken voor de wintersport gaat liever niet elektrisch, volgens verzekeraar Allianz Direct.
Wiel linksvoor van een kleikleurige KIA EV6
door MIndert Westra 8 februari 2025
Hoe ver kun je komen op een enkele lading met de gefacelifte Kia EV6? De fabrikant beloofde een bereik richting de 600 kilometer!
Pininfarina Battista rijdt door de bergen langs een inham
door Mindert Westra 5 februari 2025
Waarom moet een elektrische auto geluid kunnen maken? En welke mogelijkheden zijn er op het gebied van geluiden?
Een blauwe Volkswagen trekt een retromodel caravan
door Mindert Westra 30 januari 2025
Elektrisch rijden met een caravan is goed te doen. Wat zijn de beste caravantrekkers tegenover een betaalbare prijs?
Lees meer artikelen
Share by: