Wanneer je voor het eerst met een elektrische auto gaat remmen zul je het ongetwijfeld merken: regeneratief remmen. Een innovatieve ontwikkeling in hybride auto's en volledig elektrische auto's om de actieradius te vergroten en slijtage tegen te gaan. Maar wat is het eigenlijk? En hoe haal ik met regeneratief remmen meer kilometers uit mijn elektrische auto?
Als bestuurder van een stekkerauto is het bijna de kunst om zoveel mogelijk kilometers uit een lading te halen. Het rijbereik van de elektrische auto is weliswaar flink toegenomen in de afgelopen jaren maar staat nog altijd niet op het niveau van de gemiddelde brandstofauto. Toch zijn er behoorlijk wat simpele trucjes om meer actieradius uit jouw elektrische auto te halen. Regeneratief remmen is misschien wel de belangrijkste. Om de actieradius te vergroten wil je het verlies van energie zoveel mogelijk beperken. Toch is het verlies van energie niet altijd te voorkomen. Wat je wel kunt doen is de energie die anders verloren gaat opvangen om deze elders weer te gebruiken. En dat is precies het doel van regeneratief remmen. Het systeem vangt overtollige energie tijdens het remmen of bij het uitrollen van de auto op. Bijvoorbeeld wanneer je een stoplicht nadert en het gaspedaal loslaat. De kinetische energie zal worden omgezet naar elektrische energie en deze kan weer worden gebruikt voor extra meters range.
Hybrides's, Plug-In Hybrides en volledig elektrische auto's zijn uitgerust met een elektromotor. Normaal gesproken zorgt deze elektromotor ervoor dat stroom zal worden omgezet naar een voorwaartse beweging zodat je ook daadwerkelijk kunt rijden. Wanneer je op de remt trapt of het gaspedaal loslaat is zo'n voorwaartse beweging niet nodig, je wilt immers afremmen of vertragen. De elektromotor functioneert in dat geval als een dynamo. De beweging van de auto zal worden omgezet in elektrische energie waar de accu vervolgens weer een klein beetje mee wordt bijgeladen. Trap je het gaspedaal weer in dan zal de energie weer worden gebruikt voor een voorwaartse beweging.
In vrijwel elke auto werkt het regeneratief remmen volledig vanzelf. Het zal wellicht even wat wennen zijn. Je voelt het vooral wanneer je het gas loslaat. De auto vertraagt dan iets sneller. Je kan er uiteraard o ok een sport van maken om zoveel mogelijk energie terug te winnen. Wanneer je het gaspedaal eerder loslaat of geleidelijk zal remmen zorgt dit voor meer energie om op te vangen. Daarnaast kun je het verder optimaliseren door de juiste 'modus' te gebruiken. In de meeste auto's is het mogelijk om te kiezen wat de remkracht zal zijn.
Het grootste voordeel van regeneratief remmen is dat je er meer bereik aan over zal houden. En dat is prettig. Een ander groot voordeel is dat de remmen van de auto duidelijk minder belast worden. In eerste instantie zal de auto altijd afremmen op de elektromotor en pas bij harder vertragen de remmen gebruiken. Dit resulteert in veel minder slijtage van de remmen. Ofwel, minder onderhoudskosten. Wel is het goed om de remmen af en toe even stevig zodat de systematiek niet vast loopt of gaat roesten.
Tot slot is er minder fijnstofuitstoot en minder verloren energie in de vorm van nutteloze warmte. Het is dus efficiënter en duurzamer.