Renault doet het goed op elektrisch gebied. De alliantie die het met Nissan is aangegaan werpt zijn vruchten duidelijk af. Dat zie je terug bij de Renault Megane E-Tech, een crossover gemaakt op de carrosserie van een hatchback. De know-how op gebied van elektrisch rijden zie je sterk terug. Daarbij waren de Zoe, Kangoo en de betaalbare Twingo de voorlopers. Met de nieuwe volledig elektrische Megane E-Tech is een volgende stap op gebied van elektrisch rijden gezet.
Megane E-tech highlights
De Renault Mégane kennen we allemaal als stationwagen en populaire hatchback. Al jaren doet de Fransoos dienst als schappelijke geprijsde allrounder in het middensegment. De auto wist meermaals de verkoopcijfers flink op te krikken door flinke financiële voordelen te bieden aan leaserijders. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en is de auto hopeloos verouderd. En dan bedoelen we niet de uitstraling, het infotainment (wel een beetje overigens) of de prettige benzinemotoren. Nee, de Renault Mégane zoals we hem kennen is alles wat een consument juist niet meer wil in 2021. Een stationwagen en benzine of dieselmotoren? Leg dat maar eens uit tijdens het buurtfeestje. Dat hebben ze bij Renault ook geweten. Daarom is de nieuwe Mégane alles wat de consument wel wil. Een volledig elektrische cross-over met voldoende range. Ondanks dat de auto oogt als een ware cross-over is het feitelijk gezichtsbedrog. Het merk spreekt zelf namelijk van een hatchback. Toch staat de auto iets hoger op zijn poten dan de gemiddelde hatchback. En dat is handig voor het opbergen van de accu's. Die accu is overigens 40% kleiner dan in de Renault Zoe en zelfs de dunste accu van het moment.
Innovatie moet, want de tegenwoordige basisvoorzieningen voor een elektrisch voertuig zijn al op zeer hoog niveau. Innovatie biedt kansen waar je je ten opzichte van de concurrent nog kunt onderscheiden. Voorbeeld van innovatie is het nieuwe CMF-EV-platform dat uitgerust is met een 60 kWh ultradunne batterij en een compacte elektrische motor van 160 kW. Het gewicht wordt daardoor optimaal verdeeld. Daarnaast maken de vlakke vloer, een langere wielbasis en het lage zwaartepunt de auto zeer wendbaar. Een ander voorbeeld van innovatie is het veiligheidssysteem. Er zijn 26 rijhulp- en veiligheidssystemen aangebracht. De Megane E-Tech is voorzien van een Smart Rear View Mirror, oftewel een digitale binnenspiegel. Ook is het voorzien van een slimme Active Driver Assist die werkt op basis van jouw persoonlijke instellingen. Een ander voorbeeld van het veiligheidssysteem is de Blind Spot Warning. De auto corrigeert de rijbaanpositie wanneer het een obstakel waarneemt wanneer je van rijbaan verwisselt. De E-Tech is voorzien van een
Type 2, model 3 Mennekes laadkabel, waarmee zowel thuis als publiek kan worden geladen. Ook de actieradius kan er mee door. Met een volle accu brengt ie jou 470 km verderop. De gebruikelijke zaken zijn aanwezig, zoals een service-app, je batterijcheck, nabijgelegen laadpunten zoeken, laadplan instellen en uiteraard een routeplanning.
De Megane E-Tech wordt in 4 uitvoeringen uitgebracht, namelijk de Equilibre, Techno, Iconic en de Evolution ER. Van de Equilibre en de Techno bestaat zowel een EV40- als een EV60-versie.
pk | vermogen | bereik | prijs | ||
---|---|---|---|---|---|
Equilibre | EV40 | 130 | 96 kW | 300 km | € 37.590 |
EV60 | 220 | 160 kW | 440 km | € 42.190 | |
Techno | EV40 | 130 | 96 kW | 300 km | € 40.590 |
EV60 | 220 | 160 kW | 440 km | € 45.190 | |
Iconic | 220 | 160 kW | 440 km | € 48.190 | |
Evolution | 130 | 96 kW | 470 km | € 43.190 |